زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه‌ی وزارت خارجه‌ی امریکا برای صلح افغانستان

خلیل‌زاد حمله‌ی طالبان در سمنگان را خلاف تعهد این گروه برای کاهش خشونت خواند

اطلاعات روز: زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه‌ی وزارت خارجه‌ی امریکا برای صلح افغانستان حمله‌ی طالبان در ولایت سمنگان را خلاف تعهد این گروه برای کاهش خشونت به‌ هدف رسیدن به آتش‌بس دایمی در مذاکرات بین‌الافغانی خوانده است.

آقای خلیل‌زاد بامداد امروز (سه‌شنبه، ۲۴ سرطان) در رشته‌تویتی همچنان نوشته است که استفاده از موتربمب در مرکز یک شهر «غیرقابل قبول» است. به گفته‌ی او، در چنین وضعی، موضع مخالفان روند صلح تقویت و به تخریب‌کنندگان این روند نیز فرصت مساعد می‌شود.

خلیل‌زاد درحالی که گفته خشونت در روزهای اخیر افزایش یافته، همچنان از طرف‌های درگیر خواستار کاهش خشونت شده است. به گفته‌ی او، در خشونت‌های روزهای اخیر شمار زیادی از مردم بدون هیچ دلیلی کشته می‌شوند.

در همین حال، نماینده‌ی ویژه‌ی وزارت خارجه‌ی امریکا برای صلح افغانستان به توافق‌نامه‌ی صلح امریکا و طالبان اشاره کرده است. به گفته‌ی او، با ترک پنج پایگاه، شمار نیروهای امریکایی در افغانستان مطابق توافق‌نامه کاهش یافته است.

او در عین حال به روند رهایی زندانیان اشاره کرده و افزوده است که در این زمینه «پیشرفت‌های بزرگ»، هرچند به کندی صورت گرفته است. به گفته‌ی او، هیأت مذاکره‌کننده‌ی دولت و طالبان نیز در زمینه‌ی تدارکات مذاکرات بین‌الافغانی پیش‌رفت‌های خوبی داشته‌اند.

خلیل‌زاد در ادامه نوشته است که برای مقابله با تروریزم به پیشرفت‌های بیشتری نیاز است و رویکرد امریکا در اجرای مراحل بعدی توافق‌نامه‌ی صلح نیز مبتنی بر شرایط خواهد بود.

این درحالی است که روز گذشته نخست یک موتربمب طالبان در برابر ساختمان‌های ریاست امنیت ملی و شهرداری سمنگان منفجر شد. به دنبال آن، دو مهاجم مسلح این گروه وارد ساختمان ریاست امنیت ملی شدند.

عبدالطیف ابراهیمی، والی سمنگان در گفت‌وگو با روزنامه اطلاعات روز گفته بود که مهاجمان لباس امنیت ملی به تن داشتند. به گفته‌ی او، در این حمله‌ی طالبان، ۱۱ نیروی امنیت ملی به‌شمول یک زن کشده و بیش از ۶۰ نفر دیگر به‌شمول غیرنظامیان زخمی شده‌اند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *