سفیر هیأت ایرانی به ریاست سید عباس عراقچی به کابل

هیأت ایرانی به ریاست سید عباس عراقچی در سفری به کابل با وزیر خارجه دیدار کرد

اطلاعات روز: سید عباس عراقچی، معین سیاسی وزارت امور خارجه ایران در رأس یک هیأت بلندرتبه به کابل آمده و با محمدحنیف اتمر، سرپرست وزارت خارجه‌ی کشور دیدار کرده است.

وزارت خارجه در اعلامیه‌ای گفته است که این دیدار شام روز گذشته (چهارشنبه، ۲۵ سرطان) انجام شده است.

این وزارت همچنان گفته که هیأت ایرانی تصامیم و فیصله‌هایی را که در جریان سفر هیأت افغان به تهران صورت گرفته بود، پی‌گیری می‌کند. قرار است هیأت ایرانی در نشست‌های مشترک کمیته‌های اقتصادی – ترانزیت و دفاعی – امنیتی نیز شرکت کند.

همچنان قرار است دو طرف در مورد زمان‌بندی نهایی‌سازی موافقت‌نامه‌ی تنظیم استخدام و اعزام کارگران افغان به ایران و تجدید قرارداد کمیساران سرحدی در مطابقت به نیازها و همکاری سرحدی دو کشور در شرایط امروزی تفاهم کنند. مسوده‌ی‌های این موافقت‌نامه و قرارداد در جریان سفر هیأت افغان به تهران، به مقام‌های ایرانی سپرده شده بود.

پی‌گیری و در نظر گرفتن تدابیر لازم به‌منظور جلوگیری از تكرار حوادث ناگوار برای مهاجران افغان در ایران و تردد غیرقانونی در سرحد میان دو کشور و همچنان قانونمند سازی حضور شهروندان افغان مقیم ایران از دیگر موضوعاتی اند که قرار است مقام‌های دو کشور روی آن‌ها بحث و گفت‌وگو کنند.

معین سیاسی وزارت خارجه ایران در این دیدار از آمادگی کشورش در مورد گسترش روابط با کابل سخن گفته و اطمینان داده است که توافقات و فیصله‌هایی قبلی که در جریان سفر هیأت افغان به تهران صورت گرفته بود، پی‌گیری می‌شود.

محمدحنیف اتمر در اول ماه جاری خورشیدی در رأس یک هیأت بلندرتبه‌ی دولتی به ایران رفت. هدف از سفر هیأت افغان به ایران، پرداختن به رویدادهای ناگوار اخیر برای مهاجران، جستجوی راه‌حل برای جلوگیری از تکرار این رویدادها، تقویت و توسعه‌ی همکاری‌های همه‌جانبه و مذاکرات در مورد سند همکاری‌های جامع بین دو کشور اعلام شده بود.

در یک بیانیه‌ی مشترک وزیران خارجه‌ی افغانستان و ایران آمده بود که جانب ایران از پیشرفت تحقیقات در مورد حوادث اخیر برای مهاجران افغان به جانب افغانستان معلومات داده است. دو طرف همچنان توافق کرده بودند که تدابیری را به‌منظور جلوگیری از وقوع حوادث مشابه روی‌دست بگیرند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *