محمدحنیف اتمر، سرپرست وزارت خارجه

حنیف اتمر: جامعه بین‌المللی از «جنگ‌خواهان» در افغانستان نفرت دارند

اطلاعات روز: محمدحنیف اتمر، سرپرست وزارت خارجه‌ی کشور می‌گوید افرادی که هنوز هم به ادامه‌ی جنگ تأکید می‌کنند، با اجماع محکم و توانمند منطقوی و بین‌المللی مواجه شده و در «انزوا» قرار گرفته‌اند.

آقای اتمر که امروز (پنج‌شنبه، ۲۶ سرطان) در یک نشست خبری در کابل صحبت می‌کرد، همچنان گفت که این افراد «جنگ‌خواهان» نه تنها که مورد «انزجار» مردم افغانستان، بلکه در عین زمان مورد نفرت بین‌المللی نیز قرار می‌گیرند.

به گفته‌ی او، اشتراک‌کنندگان نشست‌های منطقه‌ای و بین‌المللی تقویت اجماع برای صلح، از روند صلح، تلاش‌های دولت افغانستان در راستای برقراری صلح و رهایی زندانیان از سوی دولت استقبال کردند.

اتمر گفت که کشورهای منطقه و بیرون از منطقه در نشست‌های یادشده تأکید کردند که قیمت جنگ نه تنها برای مردم افغانستان، بلکه برای منطقه هم بالا رفته است.

به گفته‌ی نمایندگان ۳۶ کشور و سازمان بین‌المللی که در نشست‌های منطقه‌ای و بین‌المللی شرکت کرده بودند، فایده‌ی صلح نه تنها برای ثبات، امنیت و رفاه افغانستان اهمیت دارد، بلکه برای منطقه و جامعه بین‌المللی نیز از اهمیت خاص برخوردار است.

سرپرست وزارت خارجه گفت که کشورهای منطقه و بین‌المللی در نشست‌های هفته‌ی گذشته به میزبانی دولت افغانستان، بر کاهش فوری خشونت، اعلام آتش‌بس بشردوستانه به‌خاطر رسیدگی به بحران کووید۱۹ و آغاز هر چه زودتر مذاکرات بین‌الافغانی تأکید کردند.

به گفته‌ی اتمر، با توجه به پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای که در روند رهایی زندانیان صورت گرفته است، دیگر هیچ بهانه‌ای برای آغاز مذاکرات بین‌الافغانی وجود ندارد.

در همین حال، آقای اتمر می‌گوید که کشورهای منطقه و جهان روی حفظ دست‌آوردهای ۱۹ سال گذشته و توسعه‌ی این دست‌آوردها نیز تأکید دارند. او از این دست‌آوردها به‌عنوان حقوق بشر، حقوق زنان، ارزش‌های مردم‌سالاری و حاکمیت قانون یاد کرد.

به گفته‌ی او، این دست‌آوردها در قانون اساسی کشور انعکاس یافته و در هیچ گونه تلاش و مذاکره‌ای نمی‌تواند مورد معامله و سازش قرار بگیرد.

او گفت: «آن‌هایی که به این فکر هستند که این ارزش‌ها را می‌توانند به نحوی در روند صلح مورد معامله قرار بدهند، باید فکر مجدد بکنند. آن‌ها مورد انزوا هستند و مورد تأیید مردم افغانستان و جهان نیستند.»

از سوی هم، سرپرست وزارت خارجه گفت که ۱۲ کشور جهان برای میزبانی از مذاکرات بین‌الافغانی اعلام آمادگی کرده‌اند. آقای اتمر از کشورهای ازبیکستان، ترکمنستان، قزاقستان، چین، روسیه، ترکیه، ایران، قطر، اندونیزیا، جاپان، ناروی و جرمنی نام برد و افزود که در تاریخ جهان بی‌نظیر است که ۱۲ کشور هم‌زمان برای میزبانی از مذاکرات صلح آمادگی نشان می‌دهند.

او علاوه کرد که دولت افغانستان در همکاری با کشورهای یادشده تلاش می‌کند که رضایت گروه طالبان را نیز به‌دست بیاورد تا مذاکرات بین‌الافغانی برگزار و در عین زمان از حمایت منطقه و جهان نیز برخوردار شود.

به گفته‌ی سرپرست وزارت خارجه، جامعه جهانی روی حمایت از صلح و تحقق موافقت‌نامه صلح در آینده‌ی افغانستان تأکید دارند.

آقای اتمر در بخشی از صحبت‌هایش گفت که دولت افغانستان تا کنون در حدود چهارهزار و ۴۰۰ زندانی گروه طالبان را آزاد کرده است. به گفته‌ی او، حدود ۶۰۰ زندانی دیگر این گروه مشکلات جدی دارند که هیچ قانونی اجازه‌ی رهایی آنها را نمی‌دهد.

پیشتر دفتر شورای امنیت ملی نیز گفته بود که ۵۹۲ زندانی گروه طالبان را به دلیل متهم بودن به ارتکاب جرایم سنگین، آزاد نمی‌کند و از طالبان خواسته بود که یک فهرست تازه ۵۹۲ زندانی را برای رهایی به دولت بسپارند.

طالبان نیز تا کنون بیش از ۸۰۰ زندانی دولت افغانستان را آزاد کرده است، آماری که از سوی دولت افغانستان تأیید نشده است.

طالبان کاهش خشونت و آغاز مذاکرات بین‌الافغانی را به رهایی کامل زندانیان این گروه مشروط کرده است. این گروه در عوض کاهش خشونت، در هفته‌های اخیر خشونت‌ها را افزایش داده است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *