حمله‌ی ارتش به ولسوالی گذره؛ «گورهای بیش‌تر غیرنظامیان» یا سرکوب طالبان؟

حمله‌ی ارتش به ولسوالی گذره؛ «گورهای بیش‌تر غیرنظامیان» یا سرکوب طالبان؟

چهارشنبه، اول اسد سال جاری، نیروهای هوایی ارتش ملی، یک تجمع طالبان در روستای خم زیارت ولسوالی گذره در ولایت هرات را هدف حملات هوایی قرار داد. حمله‌ای که به نقل از منابع محلی در روستای خم زیارت، مقامات محلی هرات و معاون سخن‌گوی وزارت دفاع ملی، تلفات سنگینی به جا گذاشته است.

فواد امان، معاون سخن‌گوی وزارت دفاع ملی تأیید می‌کند که براساس تحقیقات وزارت دفاع ملی در این حمله چند تن از فرماندهان ارشد و جنگ‌جویان طالبان کشته و زخمی شده‌اند؛ فرماندهان و جنگ‌جویانی که از نظر معاون سخن‌گوی این وزارت، در روستای خم زیارت تجمع کرده بودند تا حملات تروریستی بر اهدافی در ولایت هرات را برنامه‌ریزی کنند.

منابع محلی در روستای خم زیارت ولسوالی گذره‌ که حمله در آن صورت گرفته، در گفت‌وگو با روزنامه‌ اطلاعات روز، کشته و زخمی‌شدن غیرنظامیان در این حمله را تأیید می‌کنند. سبحان، یک باشنده‌ی این روستا در گفت‌وگو با واجد روحانی، خبرنگار اطلاعات روز در هرات می‌گوید که شش عضو خانواده‌اش و از جمله‌ی آن‌ها دو برادرش را در این حمله از دست داده است.

سبحان می‌گوید اهالی روستای خم زیارت به مناسبت رهایی قاری غلام‌نبی مشهور به خالد از زندان بگرام و به پیشواز برگشت او به روستا، مراسم خیرات عمومی برگزار کرده بودند که مورد حملات هوایی نیروهای ارتش ملی قرار گرفتند. او خواهان تأمین عدالت است و از حکومت می‌خواهد که عوامل کشتار غیرنظامیان را به محکمه بشکاند.

قاری غلام‌نبی مشهور به خالد، در گفت‌وگو با خبرنگار روزنامه‌ی اطلاعات روز در هرات می‌گوید که اهالی روستای خم زیارت به‌صورت داوطلبانه در مراسم محلی به مناسبت رهایی او از زندان و برگشت به روستایش ختم قرآن برگزار کرده بودند و این تجمع اهداف نظامی نداشت.

آقای خالد در گفت‌وگویش با خبرنگار اطلاعات روز ادعا می‌کند که به دستور ملا هبت‌الله، رهبر گروه طالبان، زندانیان آزادشده از محابس دولت افغانستان، تا اطلاع ثانوی حق حمل سلاح، مشارکت در جنگ و حتا گرفتن عکس با اسلحه را ندارند و او نیز از این قاعده مستثنا نیست.

قاری غلام‌نبی مشهور به خالد، 35 سال دارد و نزدیک به 11 ماه در زندان بگرام محبوس بود. آقای خالد یکی از فرماندهان برجسته‌ی طالبان در ولسوالی گذره‌ ولایت هرات است؛ ولسوالی که حکومت افغانستان در آن حاکمیت ندارد.

قاری غلام‌‌نبی مشهور به خالد، از فرماندهان طالبان در ولسوالی گذره‌ی ولایت هرات است که پس از گذراندن 11 ماه حبس در زندان بگرام، به‌تازگی از طرف دولت افغانستان در جمع 5000 هزار زندانی طالبان از حبس رها شده است - عکس ارسالی به اطلاعات روز
قاری غلام‌‌نبی مشهور به خالد، از فرماندهان طالبان در ولسوالی گذره‌ی ولایت هرات است که پس از گذراندن 11 ماه حبس در زندان بگرام، به‌تازگی از طرف دولت افغانستان در جمع 5000 هزار زندانی طالبان از حبس رها شده است – عکس ارسالی به اطلاعات روز

وزارت دفاع ملی، یک کلیپ ویدیویی که ادعا می‌شود صحنه‌ی تجمع فرماندهان و جنگ‌جویان طالبان را دقایقی پیش از صورت گرفتن حمله نشان می‌دهد، منتشر کرده است. در این ویدیو، یک گروه حدودا ده‌نفری و مسلح به انواع اسلحه‌ی سبک و سنگین دیده می‌شود که در حال جنب‌وجوش و حرکت در محل تجمع هستند. اطلاعات روز نمی‌تواند صحت و ثقم این کلیپ ویدیویی را تأیید کند.

خبرنگار اطلاعات روز در هرات به نقل از منابع‌ محلی‌اش می‌گوید که برخی از باشندگان عادی ولسوالی گذره برای تأمین امنیت‌شان در برابر گروه‌هایی که از مردم ولسوالی‌های گذره و ادرسکن اخاذی می‌کنند، با خود سلاح حمل می‌کنند. منابع محلی در ولسوالی گذره می‌گوید یکی از دلایل پیوستن قاری غلام‌نبی به صفوف طالبان، مقابله با اخاذی و تهدیدهای امنیتی از طرف گروه‌هایی مافیایی بوده است.

مقامات رسمی در دولت افغانستان، وزارت دفاع ملی و حکومت محلی در هرات، هیچ یک آمار دقیقی از میزان تلفات این حمله اعلام نکرده‌اند. فواد امان، معاون سخن گوی وزارت دفاع ملی بدون ارایه‌ی آمار دقیقی می‌گوید تلفات واردشده به تجمعی که به‌زعم او در راستای طرح‌ریزی حملات به اهدافی در ولایت هرات ایجاد شده بود، سنگین است.

قاری محمد‌یوسف احمدی، یکی از سخن‌گویان طالبان در یک اعلامیه‌ی مطبوعاتی که به رسانه‌ها فرستاده شده، ادعا می‌کند نیروهای ارتش ملی، صبحگاه چهارشنبه، اول اسد، تجمع مردم محل در خانه‌ی قاری غلام‌نبی، یکی از زندانیان تازه‌رها‌شده‌ی این گروه از زندان بگرام را در دو نوبت و پشت سر هم مورد هدف قرار دادند.

این سخن‌گوی طالبان مدعی است که در پی این حمله، 8 غیرنظامی کشته، 12 غیرنظامی مجروح و 3 موتر مهمانان قاری غلام‌نبی ویران شده است.

خبرنگار ما در هرات به نقل از منابع محلی در روستای خم زیارت گزارش می‌دهد که در پی این حمله‌ی هوایی نیروهای ارتش، 11 نفر کشته، 20 نفر مجروح و 7 نفر دیگر مفقود شده‌اند. خبرنگار ما تأیید می‌کند که خواهر قاری غلام‌نبی یکی از مجروحان حمله، پس از آن‌که برای درمان به ایران منتقل شد، در آن کشور فوت کرده است.

واکنش‌ها چیست؟

داکتر عبدالله عبدالله رییش شورای عالی مصالحه‌ی ملی در واکنش به این حمله در یک اعلامیه‌ی مطبوعاتی، کشته و زخمی‌شدن غیرنظامیان در این حمله به‌شمول زنان و کودکان را تأیید می‌کند. آقای عبدالله با اظهار تأسف از حمله‌ی صورت‌گرفته و کشته و زخمی‌شدن غیرنظامیان، گفته است که از اطرافیان جنگ می‌خواهد به جان و مال غیرنظامیان احترام بگذارند و بدانند که «افزایش خشونت و کشتار هیچ کمکی به جایگاه و وجهه‌‌شان در میز مذاکرات نخواهد کرد».

آقای عبدالله از نهادهای مسئول خواسته است که حمله‌ی هوایی نیروهای ارتش به روستای خم زیارت ولسوالی گذره را بررسی و نتایج آن را با مردم شریک کنند.

زلمی خلیل‌زاد، فرستاده‌ی ویژه‌ی وزارت خارجه‌ی ایالات متحده برای صلح افغانستان در یک رشته توییت، حمله‌ی انجام‌شده توسط نیروهای هوایی ارتش افغانستان در روستای خم زیارت ولسوالی گذره‌ی ولایت هرات را محکوم کرده و گفته است که بنا بر عکس‌ها و گزارش‌های شاهدان عینی، در این حمله غیرنظامیان زیادی به‌شمول کودکان کشته و مجروح شده‌اند.

آقای خلیل‌زاد ضمن محکومیت حملات اخیر گروه طالبان که از نظر او باعث پایان‌یافتن زندگی بسیاری از افغان‌ها شده، گفته است که «گورهای بیش‌تر، باعث پیشرفت به‌سوی مذاکرات نخواهد شد». فرستاده‌ی ویژه‌ی ایالات متحده برای صلح افغانستان گفته از تحقیقات در مورد حمله‌ی صورت‌گرفته به ولسوالی گذره‌ی ولایت هرات حمایت می‌کند.

زلمی خلیل‌زاد در این رشته تویت طرف‌های درگیر در جنگ را به حفاظت از جان غیرنظامیان و مهار خشونت‌ها دعوت کرده و از طرف‌های جنگ خواسته است به‌جای عقب‌زدن روند صلح، در وضعیتی که آغاز مذاکرات بین‌الافغانی نزدیک است، از خود خویشتن‌داری نشان دهد.

قاری محمدیوسف احمدی، یکی از سخن‌گویان طالبان در یک اعلامیه‌ی مطبوعاتی، ضمن تأیید کشته‌شدن 8 غیرنظامی و مجروح‌شدن 12 تن دیگر، حمله‌ی صورت‌گرفته را به سختی محکوم کرده و آن را «آخر حد وحشت، ناتوانی و ناجوانمردی» حکومت افغانستان و نیروهای خارجی می‌خواند.

این سخن‌گوی طالبان هشدار می‌دهد که ادامه‌ی چنین حملاتی، باعث خواهد شد که آن‌عده از جنگ‌جویان این گروه که از زندان‌های دولت افغانستان رها می‌شوند و می‌خواهند به زندگی عادی برگردند، به برگشت به میدان جنگ و برداشتن اسلحه تحریک شوند.

با تماس‌های مکرر به دفتر سخن‌گویی ارگ ریاست‌جمهوری و دفتر سخن‌گویی شورای امنیت ملی، موفق دریافت پاسخ این نهادها نشدیم.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *