Support Etilaatroz to Help Afghanistan’s Free Press Remain Alive

گروه طالبان زندانیان باقی‌مانده‌ی نیروهای دولتی را تا فردا آزاد می‌کند

اطلاعات روز: گروه طالبان اعلام کرده است که تعداد باقی‌مانده‌ی زندانیان نیروهای دولتی را تا فردا (جمعه، 10 اسد) از زندان‌هایش آزاد می‌کند.

سهیل شاهین، سخن‌گوی دفتر سیاسی طالبان در قطر شب گذشته (چهارشنبه، 8 اسد) در رشته‌تویتی گفته است که با رهایی این زندانیان، تعداد زندانیان رهاشده‌ی نیروهای دولتی توسط این گروه به یک‌هزار نفر خواهد رسید.

او افزوده است که تصمیم رهایی این تعداد زندانیان توسط ملا هبت‌الله آخندزاده، رهبر این گروه به‌خاطر اظهار حسن نیت طالبان برای صلح و براساس توافق‌نامه‌ی صلح دوحه گرفته شده است.

گروه طالبان همچنان از دولت افغانستان خواسته است که برای فراهم‌سازی زمینه‌ی آغاز مذاکرات بین‌الافغانی تا بعد از عید «قربان» روند رهایی پنج‌هزار زندانی این گروه را تکمیل کند.

از سویی هم، سهیل شاهین در یک تویت دیگر گفته است که طالبان دیروز 28 زندانی نیروهای دولتی را در ولایت‌های بغلان و لوگر آزاد کرده‌اند.

این گروه می‌گوید که تاکنون حدود 900 زندانی دولت افغانستان را آزاد کرده‌ است. اما دولت هنوز این آمار را تأیید نکرده است. در مقابل دولت هم تاکنون بیش از چهارهزار و 400 زندانی طالبان را رها کرده است.

رهایی زندانیان دولت و طالبان در توافق‌نامه‌ی صلح امریکا و طالبان که در دوحه امضا شد، مطرح شده است. براساس این توافق‌نامه، باید پنج‌هزار زندانی طالبان در ازای یک‌هزار زندانی دولت افغانستان رها می‌شدند، اما این روند تا کنون بنا بر دلایلی تکمیل نشده است.

طالبان ختم جنگ و آغاز مذاکرات بین‌الافغانی را به رهایی کامل زندانیان مشروط کرده است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *