نشست‌های منطقوی و بین‌المللی در مورد صلح افغانستان

بیش از چهل کشور و سازمان بین‌المللی خواهان آغاز عاجل گفت‌وگوهای صلح بین‌الافغانی شدند

اطلاعات روز: دو نشست جداگانه زیر عنوان «تقویت اجماع منطقه‌ای برای صلح» و «تقویت اجماع جهانی برای صلح» روز گذشته به میزبانی وزارت خارجه‌ی افغانستان برگزار شد.

در این دو نشست در مورد اهمیت رهایی زندانیان طالبان و آتش‌بس، رعایت حقوق قربانیان جنگ در روند صلح، اهمیت اشتراک مردم در روندهای مشورتی صلح و آغاز هرچه زودتر گفت‌وگوهای بین‌الافغانی بحث شده است.

این دو نشست جداگانه به ادامه‌ی نشست‌های قبلی منطقوی و بین‌المللی پیرامون ایجاد اجماع برای صلح افغانستان برگزار شد. رهبری این دو نشست را محمدحنیف اتمر، سرپرست وزارت خارجه بر عهده داشت.

نشست‌های منطقوی و بین‌المللی در مورد تقویت اجماع برای صلح در شانزدهم و نوزدهم سرطان به میزبانی کابل از طریق ویدیوکنفرانس برگزار شد.

وزارت خارجه در اعلامیه‌ای گفته است که سفیران و نمایندگان خاص بیش از چهل کشور و سازمان بین‌المللی مقیم کابل از طریق ویدیو کنفرانس در دو نشست روز گذشته حضور داشتند.

براساس معلومات وزارت خارجه، اکثریت مطلق اشتراک‌کنندگان این دو نشست از آغاز عاجل گفت‌وگوهای بین‌الافغانی حمایت کرده و بر حفظ و تقویت دست‌آوردهای ۱۹ سال اخیر تأکید کردند.

اشتراک‌کنندگان این نشست همچنان از روند صلح به رهبری دولت افغانستان و برگزاری لویه‌جرگه مشورتی صلح برای تصمیم‌گیری در مورد سرنوشت 400 زندانی باقی‌مانده‌ی طالبان، حمایت کرده‌اند.

اشتراک‌کنندگان همچنان برگزاری لویه‌جرگه را فرصتی برای ارایه‌ی دیدگاه‌های نمایندگان مردم در راستای رسیدن به صلح دانسته‌اند.

به نقل از اعلامیه‌ی وزارت خارجه، اشتراک‌کنندگان از آتش‌بس دوجانبه در جریان عید قربان قدردانی کرده‌اند.

آنان از طالبان نیز خواسته‌اند که با درنظرداشت خواست جامعه جهانی و مردم افغانستان، دست از خشونت برداشته و زمینه‌ی آتش‌بس سراسری را فراهم کنند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *