نشست بین‌المللی مشورتی زیر نام «تقویت اجماع برای صلح» افغانستان

نشست بین‌المللی «تقویت اجماع برای صلح» خواهان آتش‌بس و آغاز مذاکرات بین‌الافغانی شد

اطلاعات روز: نشست بین‌المللی مشورتی زیر نام «تقویت اجماع برای صلح» افغانستان امروز (پنج‌شنبه، 19 سرطان) به ابتکار دولت افغانستان از طریق ویدیوکنفرانس در ارگ ریاست‌جمهوری برگزار شد.

نمایندگان کشورهای متحد افغانستان و سازمان‌های بین‌المللی به‌شمول سازمان ملل، اتحادیه اروپا و سازمان پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) در این نشست حضور داشتند.

وزارت خارجه‌ی کشور در اعلامیه‌ای گفته است که سخنران آغازین این نشست رییس‌جمهور اشرف غنی بوده و ادامه‌ی نشست نیز توسط محمدحنیف اتمر سرپرست وزارت خارجه رهبری شده است. در پایان این ویدیوکنفرانس، عبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالحه‌ی ملی نیز صحبت کرده است.

به نقل از اعلامیه، شرکت‌کنندگان این نشست از کوشش‌های دولت افغانستان برای رهایی زندانیان طالبان برای رسیدن به هدف صلح قدردانی کرده‌ و همچنان خواستار کاهش سطح خشونت‌ها، خاتمه دادن به تلفات غیرنظامیان، آتش‌بس بشردوستانه سرتاسری و آغاز مذاکرات صلح بین‌الافغانی شده‌اند.

وزارت خارجه افزوده است که شرکت‌کنندگان در این نشست خواهان حضور موثر و فعال زنان در مذاکرات بین‌الافغانی شده و از طالبان نیز خواستند که به تعهدات‌شان در زمینه‌ی کاهش چشم‌گیر خشونت، آزادی زندانیان دولت و آمادگی برای آغاز مذاکرات صلح عمل کنند.

براساس اعلامیه‌ی وزارت خارجه، آنها بر حفظ و تقویت نظام جمهوری اسلامی، ارزش‌ها و دست‌آوردهای به‌دست آمده در دو دهه‌ی گذشته و رسیدن به صلح به‌عنوان نتیجه‌ی مذاکرات تأکید کرده‌اند.

در بخشی از اعلامیه‌ی وزارت خارجه آمده است که شرکت‌کنندگان این نشست از افغانستان متحد، دارای حاکمیت ملی، تمامیت ارضی، صلح پایدار و همچنان از تلاش‌های دولت افغانستان برای برگزاری کنفرانس ژنو حمایت کرده‌اند.

آنها برای کمک به بازسازی افغانستان پساصلح نیز اعلام آمادگی کرده و از دولت افغانستان خواسته‌اند تا در زمینه‌ی حکومت‌داری خوب به تعهدات بین‌المللی خود عمل کند.

کابل در روز دوشنبه هفته‌ی جاری نیز میزبان نشست منطقوی زیر نام «تقویت اجماع برای صلح» افغانستان بود که به ابتکار دولت افغانستان از طریق ویدیوکنفرانس در ارگ ریاست‌جمهوری برگزار شد. نمایندگان حدود ۲۰ کشور و سازمان‌های بین‌المللی در این نشست حضور داشتند.

همچنان به روز سه‌شنبه نشست سه‌جانبه میان افغانستان، پاکستان و چین به میزبانی کابل برگزار شد. در این نشست معینان وزارت‌های خارجه‌ی چین، پاکستان و افغانستان از طریق ویدیوکنفرانس در مورد مسایل مربوط به صلح افغانستان و توسعه‌ همکاری‌های سه‌جانبه و دوجانبه بحث و گفت‌وگو کردند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *