بلقیس روشن

واکنش نی به لت‌وکوب بلقیس روشن: به آزادی بیان در نشست‌های ملی نباید پشت‌پا زده شود

اطلاعات روز: نی یا حمایت‌کننده رسانه‌های آزاد افغانستان در واکنش به لت‌وکوب بلقیس روشن،‌ نماینده‌ی مردم فراه در تالار عمومی لویه‌جرگه، گفته است که از آزادی بیان باید حراست شود و نباید در نشست‌های ملی به این ارزش پشت‌پا زده شود.

خانم بلقیس روشن با شعار «باج‌دهی به طالبان وحشی خیانت ملی است» می‌خواست که صدای اعتراض خود را بلند کند، اما به نقل از اعلامیه‌ی نی، با خشونت مواجه شد.

به گفته‌ی نی، این رویداد خلاف‌ورزی از قوانین نافذ از جمله قانون اساسی افغانستان که ماده‎‌ی 34 قانون اساسی را از هر گونه تعرض مصئون دانسته است، می‌باشد.

نی از حکومت افغانستان و رییس‌جمهور اشرف غنی خواسته است که هدایت بررسی این قضیه را صادر کند.

این نهاد حامی رسانه‌های آزاد افغانستان هچنان گفته است: «نباید از کنار این مسأله به آسانی گذشت، زیرا اشتراک‌کنندگان جرگه‌ی مشورتی صلح به‌خاطر بیان دیدگاه‌های‌شان گردهم آمده‌اند، اگر چنین نتوانند، منطق تدویر این نشست، منتفی خواهد بود.»

بلقیس روشن، نماینده مردم فراه در مجلس نمایندگان و از اعضای لویه‌جرگه مشورتی صلح در جریان سخنرانی رییس‌جمهور اشرف غنی اعتراض کرد.

تصاویر منتشر شده در رسانه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که خانم روشن شعاری را نیز با خود دارد که در آن نوشته شده است: «باج‌دهی به طالبان وحشی خیانت ملی است.»

رییس‌جمهور غنی نیز در پاسخ به اعتراض خانم روشن گفت: «من باج‌ده نیستم. شما همکاران‌تان را قناعت دهید.»
همچنان ویدیویی در رسانه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که خانم از سوی یک خانم دیگر در تالار عمومی لویه‌جرگه لت‌وکوب می‌شود.

در همین حال، عبدالله عبدالله، رییس لویه‌جرگه مشورتی صلح در مصاحبه با تلویزیون ملی افغانستان گفته است که برخورد با خانم بلقیس روشن نادرست و غیرقابل قبول بود. آقای عبدالله ضمن معذرت‌خواهی از خانم روشن، همچنان گفته است که این موضوع باید بررسی شود.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *