عبدالله عبدالله، رییس لویه‌جرگه مشورتی صلح

رییس لویه‌جرگه: اعضای جرگه روی دوام‌ جنگ یا برقراری‌ صلح تصمیم خواهند گرفت

اطلاعات روز: عبدالله عبدالله، رییس لویه‌جرگه مشورتی صلح در مراسم افتتاحیه‌ی این جرگه گفت که اعضای لویه‌جرگه مشورتی صلح روی دو گزینه‌ی ادامه‌ی جنگ و برقراری صلح و ثبات تصمیم خواهند گرفت.

آقای عبدالله همچنان گفت کسانی که فکر پیروزی از طریق ادامه‌ی جنگ را دارند، اشتباه می‌کنند. به گفته‌ی او، تاریخ ۴۰ سال کشور نشان داد که هیچ گروهی از طریق جنگ به پیروزی نمی‌رسد.

رییس لویه‌جرگه مشورتی صلح ابراز خوش‌بینی کرد که موانع برداشته و مذاکرات صلح آغاز شود. او افزود که در مذاکرات صلح برقراری آتش‌بس آجندای اصلی مورد بحث طرفین خواهد بود.

او همچنان ابراز امیدواری کرد که مردم افغانستان در نتیجه‌ی فیصله‌ی لویه‌جرگه مشورتی صلح به افغانستان واحد، مردم‌سالار، عاری از تروریزم، کثرت‌گرا و صلح‌آمیز نایل شوند.

عبدالله گفت: «افغانستان در مرحله‌ی حساس تاریخی قرار دارد. تصمیم و فیصله اعضای جرگه بحث مرگ و زندگی برای مردم و کشور است.»

او تأکید کرد که جامعه جهانی متعهد شده است تا پس از صلح در بازسازی و وصل افغانستان به منطقه و جهان کمک می‌کند و در کنار مردم افغانستان می‌‌ایستد.

دومین لویه‌جرگه مشورتی صلح امروز (جمعه، ۱۷ اسد) در کابل برگزار شد. نخستین لویه‌جرگه صلح سال گذشته برگزار شده بود. براساس معلومات سخن‌گویان کمیسیون برگزاری لویه‌جرگه، قرار است لویه‌جرگه امسال برای دو روز ادامه یابد، اما در صورتی که گزارش‌ها در روز دوم جمع‌بندی نشود، برای روز سوم نیز ادامه می‌یابد.

محمدمعصوم استانکزی، رییس کمیسیون برگزاری لویه‌جرگه گفت که در لویه‌جرگه امسال سه‌هزار و ۲۰۰ نماینده‌ی مردم از ۳۴ ولایت کشور اشتراک کرده‌اند. بیش از ۷۰۰ تن از اعضای لویه‌جرگه را زنان تشکیل می‌دهند.

قرار است در این جرگه در مورد سرنوشت ۴۰۰ زندانی باقی‌مانده‌ی طالبان تصمیم گرفته شود. پیشتر اشرف غنی گفته بود که او صلاحیت رهایی ۴۰۰ زندانی طالبان را ندارد و برای تصمیم‌گیری در این مورد، لویه‌جرگه مشورتی را فرا می‌خواند.

در همین حال، رییس لویه‌جرگه مشورتی صلح گفت که رهایی بیش از پنج‌هزار زندانی طالبان یک تصمیم آسان نبود، اما تصمیم و اراده‌ی جمهوری اسلامی افغانستان را برای صلح و ثبات نشان داد.

او علاوه کرد که در مورد ۴۰۰ زندانی باقی‌مانده‌ی طالبان نیز هر تصمیمی را که نمایندگان مردم در لویه‌جرگه بگیرند، عملی خواهد شد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *