میررحمان رحمانی، رییس مجلس نمایندگان

خشونت فزیکی با بلقیس روشن؛ رییس مجلس نمایندگان خواهان پیگیری قضیه شد

اطلاعات روز: میررحمان رحمانی، رییس مجلس نمایندگان کشور برخورد فزیکی و لت‌وکوب بلقیس روشن، عضو این مجلس را محکوم کرده و از ریاست‌جمهوری و ریاست لویه‌جرگه مشورتی صلح خواسته است که این قضیه را به‌گونه‌ی جدی پیگیری کنند.

رحمانی از ریاست لویه‌جرگه مشورتی صلح همچنان خواسته است که هرچه زودتر نسبت به اعاده‌ی حیثیت خانم روشن اقدام کند. او تأکید کرده است که تصمیم نهایی در مورد این «برخورد و توهین» را اعضای مجلس نمایندگان به‌گونه‌ی جمعی خواهند گرفت.

در اعلامیه‌ای که جمعه‌شب (17 اسد) در صفحه‌ی رسمی فیس‌بوک آقای رحمانی منتشر شده، حمله و برخورد فزیکی با خانم روشن در تالار عمومی لویه‌جرگه «اقدام زشت، غیرانسانی و خلاف ارزش‌های دموکراسی» خوانده شده است.

به نقل از اعلامیه، درحالی‌که براساس حکم قانون اساسی کشور نظر و ملاحظه‌ی یک فرد عادی نیز باید احترام شود، «این عمل زشت در مجموع موجب تأثرات عمیق همه اعضای ولسی جرگه را فراهم ساخته و در حقیقت این عمل را توهین به اعضای ولسی جرگه و خانه ملت می‌دانیم».

همچنان، آقای رحمانی برخورد فزیکی با خانم روشن را خلاف تمام ارزش‌ها و معیارهای آزادی بیان و در عین حال تخطی آشکار و صریح بر حفظ مصئونیت پارلمانی عضو مجلس نمایندگان دانسته است.

این درحالی است که براساس ماده 101 قانون اساسی، هیچ عضو شورای ملی هنگام برگزاری و جریان جرگه به دلیل رأی که هنگام اجرای وظیفه ابراز می‌کند، مورد تعقیب عدلی قرار نمی‌گیرد. همین‌طور، این مصئونیت در ماده 115 قانون اساسی به اعضای لویه‌جرگه نیز داده شده است.

بلقیس روشن، نماینده مردم فراه در مجلس نمایندگان و از اعضای لویه‌جرگه مشورتی صلح پس از آن‌که امروز در جریان سخنرانی رییس‌جمهور اشرف غنی اعتراض کرد، از سوی یک خانم دیگر در تالار عمومی لویه‌جرگه لت‌وکوب شد.

به دنبال آن، عبدالله عبدالله، رییس لویه‌جرگه در گفت‌وگو با تلویزیون ملی افغانستان از خانم روشن معذرت‌خواهی کرد و گفت که این قضیه باید بررسی شود.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *