هیأت مذاکره‌کننده‌ی صلح دولت افغانستان

هیأت مذاکره‌کننده‌ی دولت افغانستان در قالب چهار کمیته کاری برای مذاکره با طالبان آمادگی گرفته است

اطلاعات روز: هیأت مذاکره‌کننده‌ی دولت افغانستان در مورد جریان کار، آمادگی‌ها برای آغاز گفت‌وگوها، آجندای مذاکره، اطلاع‌رسانی، اصول و پروسه کار به عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه ملی گزارش داده است.

براساس این گزارش که امروز (شنبه، ۲۵ اسد) به آقای عبدالله ارایه شده، هیأت مذاکره‌کننده‌ی دولت افغانستان گفته است که براساس فیصله‌ی لویه‌جرگه مشورتی صلح در قالب چهار کمیته کاری برای مذاکره با گروه طالبان آمادگی گرفته است.

این کمیته‌ها روی آمادگی برای مذاکرات، آجندا، موارد حقوقی و فقهی و گروه‌های آسیب‌پذیر و قربانیان جنگ کار خواهند کرد.

به نقل از اعلامیه‌ی کاخ سپیدار، اعضای هیأت مذاکره‌کننده‌ی دولت افغانستان گفته‌اند که در جریان مذاکرات موارد لازم را با مردم شریک خواهند کرد. به گفته‌ی آنان، یک طرزالعمل مشخص در زمینه‌ی اطلاع‌رسانی آماده شده است که براساس آن اطلاع‌رسانی انجام می‌شود.

هیأت مذاکره‌کننده‌ی دولت افغانستان در دیدار با رییس شواری عالی مصالحه ملی اطمینان داده است که در ارتباط به حفظ و تقویت ارزش‌ها و دست‌آوردهای مردم افغانستان در گفت‌وگوها جدی و هم‌نظر خواهند بود. در این دیدار همچنان به آتش‌بس به‌عنوان اولویت در آغاز مذاکرات تأکید شده است.

در همین حال، رییس شورای عالی مصالحه ملی فعالیت، هماهنگی و برنامه‌ریزی هیأت مذاکره‌کننده‌ی دولت افغانستان را «مفید و امیدوارکننده» توصیف کرده و خطاب به اعضای این هیأت گفته است که «شما با پشتوانه‌ی محکم، دیدگاه واحد و هماهنگی لازم به مذاکرات می‌روید».

آقای عبدالله همچنان ترکیب هیأت مذاکره‌کننده‌ی صلح را فراگیر و متنوع خوانده و افزوده است که اعضای این هیأت از سراسر افغانستان نمایندگی می‌کنند. به گفته‌ی او، اعضای هیأت مذاکره‌کننده در میز مذاکرات از قربانی‌های چندین دهه افغانستان نمایندگی و دفاع خواهند کرد.

انتظار می‌رود که مذاکرات مستقیم میان هیأت مذاکره‌کننده‌ی دولت افغانستان و طالبان در آینده‌ی نزدیک در شهر دوحه، پایتخت قطر آغاز شود. زمان دقیق آغاز این مذاکرات هنوز مشخص نشده است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *