نامعلوم‌بودن زمان مذاکرات؛ ارگ و طالبان یکدیگر را به خلق موانع در روند صلح متهم می‌کنند

اطلاعات روز: همزمان با آمادگی‌ها برای آغاز مذاکرات بین‌الافغانی، دولت افغانستان و گروه طالبان یکدیگر را به خلق موانع برای آغاز این مذاکرات متهم می‌کنند.

رییس‌جمهور اشرف غنی در مقاله‌ای در روزنامه‌ی واشنگتن‌پست نوشته است که دولت افغانستان گروه طالبان را به‌عنوان بخشی از واقعیت کشور می‌داند و متعهد است تا به توافقی سیاسی دست یابد که این واقعیت را در خود جای دهد.

آقای غنی اما افزوده است که این گروه نیز باید تحولات و تغییرات فعلی افغانستان را بپذیرد و برای رسیدن به یک راه‌حل سیاسی و اعلام آتش‌بس جامع جدیت به خرج داده، با نمایندگان «جمهوری اسلامی افغانستان» گفت‌وگو کند.

او همچنان تأکید کرده است که طالبان برای حفظ و گسترش دست‌آوردهای ۱۹ ساله‌ی اخیر افغانستان، همکاری کنند.

با این حال اما، گروه طالبان گفته است که این گروه برای آغاز مذاکرات بین‌الافغانی آمادگی دارد. ذبیح‌الله مجاهد، از سخن‌گویان این گروه افزوده است: «مذاکرات بین‌الافغانی است که تمام جهت‌های متنازع افغانی را احتوا می‌کند.»

او تأکید کرده است که این گروه آغاز این مذاکرات را پذیرفته است.

ذبیح‌الله مجاهد اما حکومت افغانستان را به ایجاد موانع در برابر صلح متهم کرده است.

در همین حال اما، صدیق صدیقی، سخن‌گوی ریاست‌جمهوری کشور در رشته‌تویتی این اظهارات گروه طالبان را «ادامه‌ی بهانه‌جویی» و «وقت‌کشی» توسط این گروه در روند صلح خوانده است.

او گفته است که زمان آن رسیده تا طالبان «که نمایندگی از هیچ بخشی از ملت افغانستان نمی‌کند»، از خشونت دست کشید و خواست مردم افغانستان را برای ختم جنگ بپذیرند.

آقای صدیقی افزوده است که «پس از رهایی خطرناک‌ترین اعضای گروه طالبان، هیچ بهانه‌ای نزد طالبان» باقی نمانده و این گروه با دولت جمهوری اسلامی افغانستان که «طرف اصلی» طالبان است، مذاکره کند.

اشاره‌ی او به رهایی ۴۰۰ زندانی «خطرناک» گروه طالبان است. رییس‌جمهور اشرف غنی پنج روز پیش (دوشنبه، ۲۰ اسد) فرمان رهایی این زندانیان را که از آنان به‌عنوان زندانیان «خطرناک» این گروه یاد می‌شود، امضا کرد.

ارگ ریاست‌جمهوری کشور در آن زمان گفته بود که آقای غنی فرمان عفو مجازات این زندانیان طالبان را در پاسخ به درخواست لویه‌جرگه‌ی مشورتی صلح امضا کرده است.

غنی پیشتر گفته بود که ۴۰۰ زندانی طالبان را به دلیل ارتکاب جرایم سنگین آزاد نمی‌کند. او صلاحیت تصمیم‌گیری در این مورد را به لویه‌جرگه مشورتی صلح واگذار کرد.

لویه‌جرگه مشورتی صلح در تاریخ هفدهم اسد به‌منظور تصمیم‌گیری در مورد سرنوشت ۴۰۰ زندانی طالبان برگزار شد. این جرگه با صدور قطع‌نامه‌ی ۲۵ ماده‌ای با رهایی این تعداد زندانیان طالبان موافقت کرد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *