Abdullah Watandar

آن‌چه د‌کتر اشرف غنی باید انجام بدهد

د‌کتر اشرف غنی احمدزی بیش‌تر از هر کاندیدای دیگری بر «حکومت قانون» و «مدیریت علمی و متفاوت»‌ تأکید می‌کرد. ایشان در بهترین دانشگاه‌های یکی از بزرگ‌ترین دموکراسی‌های جهان‌ درس خوانده‌اند‌ و انتظار می‌رود که ارزش یک انتخابات آزاد و خالی از تقلب را بدانند.

اینک که مهندسی شدن تمام روند انتخابات به‌نفع ایشان‌ روشن شده است، سوال مهم این است که آیا ایشان از این مهندسی و تقلب آگاه بوده‌اند ‌یا نه؟ اگر ایشان آگاه بوده‌اند، واضح است که صلاحیت رهبری کشور را ندارند و باید از ملت عذرخواهی کنند. اگر ایشان از مهندسی کمیسیون آگاه نبوده‌اند، کمترین کاری که باید برای بازسازی اعتماد ریخته‌ و احترام ملت‌ انجام بدهند، اینها اند:

1. مهندسی روند انتخابات را محکوم کنند.

2. خواهان محاکمه‌ی علنی و شفاف امرخیل شوند.

3. به صورت علنی از ملل متحد و دیگر سازمان‌های بین‌المللی بخواهند که قبل از شمارش آرا، بر جدا‌سازی آرای تقلبی از آرای واقعی‌ نظارت کنند.

سکوت ایشان در مورد کشانده شدن پای گوسفندان به پروسه‌ی انتخابات و تماشای آرام این رسوایی، نه تنها سودی برای ایشان نخواهد داشت، بل‌که گمان دست داشتن ایشان در مهندسی پروسه را تقویت خواهد کرد. ایشان باید بهتر از هر‌کس دیگری بدانند که مهندسی انتخابات، چه ضربه‌‌ی سنگین بر اعتبار افغانستان و نظام سیاسی آن‌ وارد کرده است.

یاداشت: واضح است که امرخیل و همکارانش در دور اول هم بی‌کار نبوده‌اند. آیا از رسوایی فعلی می‌توان چنین نتیجه گرفت که د‌کتر عبدالله عبدالله‌ در حقیقت در همان دور اول‌ رییس جمهور افغانستان شده است؟

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *