زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه‌ی وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان

خلیل‌زاد: تلاش‌های صلح با وجود چالش‌های جدی، به مرحله‌ی امیدوارکننده رسیده است

اطلاعات روز: زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه‌ی وزارت خارجه‌ی امریکا برای صلح افغانستان گفته است که تلاش‌ها برای پایان دادن به جنگ ۴۰ ساله و تأمین صلح در افغانستان با وجود چالش‌های جدی، به مرحله‌ی امیدوارکننده رسیده است.

آقای خلیل‌زاد بامداد امروز (چهارشنبه، ۲۹ اسد) در رشته‌تویتی ضمن تبریکی یک‌صدویکمین سال‌روز استقلال افغانستان، همچنان افزوده است که مردم افغانستان تشنه‌ی صلح هستند و مذاکرات صلح به رهبری و مالکیت افغان‌ها باید هرچه زودتر آغاز شود.

خلیل‌زاد آغاز مذاکرات بین‌الافغانی را گام مهم و تاریخی برای تأمین صلح در افغانستان خوانده و گفته است که تمامی رهبران افغان باید در این زمینه اقدام کرده و کشورشان را در اولویت قرار دهند.

او همچنان گفته است که رهبران افغان باید از اشتباهات گذشته درس گرفته و به یک توافق سیاسی برسند. به گفته‌ی او، توافق سیاسی راهی برای پایان جنگ و استقرار آتش‌بس جامع و دایمی است.

خلیل‌زاد در ادامه نوشته است که ایالات متحده امریکا خواهان افغانستان صلح‌آمیز است و مردم افغانستان را برای رسیدن به صلح پایدار یاری می‌کند.

نماینده‌ی ویژه‌ی امریکا برای صلح افغانستان این اظهارات را درحالی مطرح کرده است که براساس گزارش تلویزیون ملی افغانستان، قرار بود روز یک‌شنبه هفته‌ی جاری (۲۶ اسد) مذاکرات بین‌الافغانی در دوحه آغاز شود.

اما طالبان می‌گویند که تکمیل‌نشدن روند رهایی زندانیان این گروه سبب تأخیر در آغاز مذاکرات شده است. ارگ ریاست‌جمهوری افغانستان نیز گفته است که رهانشدن شماری از اسیران نیروهای دولتی از سوی طالبان، مانع صلح است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *