صدیق صدیقی، سخن‌گوی ریاست‌جمهوری

ارگ: عدم تکمیل رهایی اسیران نیروهای دولتی از سوی طالبان، مانع صلح است

اطلاعات روز: ارگ ریاست‌جمهوری کشور می‌گوید که گروه طالبان هنوز شمار «اندکی» از اسیران نیروهای دولتی را رها نکرده است و این موضوع مانعی برای آغاز مذاکرات صلح می‌باشد.

آقای صدیقی که امروز (دوشنبه، ۲۷ اسد) در یک نشست خبری در کابل صحبت می‌کرد، اما گفت که برای آغاز این مذاکرات، روند رهایی اسیران نیروهای دولتی توسط طالبان باید تکمیل شود.

او افزود: «حکومت براساس فرمان رییس‌جمهوری کشور [به‌درخواست لویه‌جرگه‌ی مشورتی صلح] مکلف است که روند آزادی [۴۰۰ زندانی طالبان] تطبیق شود، اما طالبان نیز اسیران ما (حکومت) را تابه‌حال رها نکرده‌اند.»

سخن‌گوی ریاست‌جمهوری کشور تأکید کرد که باید در روند صلح هر دو طرف اقدام کند.

از سویی هم، او طالبان را متهم به خلق موانع در برابر روند صلح کرده، گفت: «چه موانعی برای تکمیل رهایی اسیران ما نزد طالبان وجود دارد؟ چرا این گروه آنان را رها نمی‌کند.» صدیق صدیقی افزود که دولت افغانستان اقدامات لازم را برای آغاز مذاکرات صلح برداشته، اما این گروه اقدام لازم برای آن انجام نداده است.

در همین حال، او افزود که دولت افغانستان برای آغاز مذاکرات صلح آماده است. سخن‌گوی ریاست‌جمهوری کشور همچنان افزود که دولت تاکنون قدم‌هایی زیادی برای صلح برداشته و از این بعد نیز حاضر است که «گام‌های» بیشتری بر دارد.

از سویی هم، آقای صدیقی با اشاره به نگرانی‌های شماری از کشورهای خارجی از جمله فرانسه در مورد رهایی زندانیان طالبان که در کشتن شهروندان این کشور متهم اند، گفت که حکومت افغانستان یک‌جا با این کشورها در تلاش ایجاد یک راه‌حل است.

او تأکید کرد: «حکومت افغانستان یک‌جا با متعهدین خود در رابطه با نگرانی این کشورها راجع به رهایی شش نفر است، با متحدان ما کار می‌کند. تلاش صورت خواهد گرفت تا یک راه‌حل پیدا شود.»

عدم تکمیل رهایی اسیران نیروهای دولتی توسط گروه طالبان درحالی توسط حکومت افغانستان مطرح می‌شود که این گروه پیش از این گفته بود که روند رهایی اسیران نیروهای دولتی را تکمیل کرده است.

رهایی زندانیان دولت و طالبان در توافق‌نامه‌ی صلح امریکا و طالبان که در دوحه امضا شد، مطرح شده است. براساس این توافق‌نامه، باید پنج‌هزار زندانی طالبان در ازای یک‌هزار زندانی دولت افغانستان رها می‌شدند، اما این روند تا کنون بنا بر دلایلی تکمیل نشده است.

از سویی هم، دولت قبلا با آزادی ۴۰۰ زندانی خطرناک طالبان مخالفت کرده بود که در نتیجه با درخواست لویه‌جرگه‌ی مشورتی صلح، رییس‌جمهور اشرف غنی فرمان رهایی این زندانیان را نیز صادر کرد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *