سیلاب مرگبار در پروان؛ جست‌وجو برای یافتن جسدها و تلاش برای کمک‌رسانی به آسیب‌دیدگان

سیلاب مرگبار در پروان؛ جست‌وجو برای یافتن جسدها و تلاش برای کمک‌رسانی به آسیب‌دیدگان

صبح وقت امروز، وقتی مردم هنوز خواب بودند سیلاب‌ ویرانگری در چاریکار، مرکز پروان جاری شد و فاجعه‌ی بزرگی را رقم زد. براساس اطلاعات ابتدایی، تاکنون 100 نفر جان باخته و حدود 100 نفر دیگر زخمی شده‌اند. جست‌وجو برای یافتن جسدها هنوز جریان دارد. با این حال، در کنار نهادهای دولتی، گروه‌هایی تشکیل شده‌اند که به آسیب‌دیدگان کمک‌رسانی‌ کنند.

عفیان، پارچه هشتم، نهم، دوازدهم در شهر چاریکار از ساحاتی است که به‌شدت آسیب دیده‌اند.

صفی‌الله وارسته، رییس صحت عامه پروان به روزنامه اطلاعات روز گفت که در میان زخمی‌ها و کشته‌‌ها زنان و کودکان نیز شاملند. او تأکید کرد که آمار تلفات ابتدایی است و احتمال افزایش آن وجود دارد.

در چوک چاریکار یک پیاده‌رو زیرزمینی در حال ساخت است. شهرداری چاریکار در آن‌جا گودال کلانی حفر کرده است. به گفته‌ی خواجه عبدالسلام صدیقی، عضو شورای ولایتی پروان سیلاب آمده این گودال را پر از آب کرده و شماری از اجساد در آن‌جا زیر گِل و لای شده‌اند.

این عضو شورای ولایتی پروان، ویرانی و تلفات ناشی از سیلاب را سهمگین خواند و گفت که هنوز گروه‌های نجات در حال کارند و جسدها را از زیر آوار و گل و لای بیرون می‌کشند. او همچنان گفت که دست‌کم در 50 سال گذشته وقوع چنین سیلابی بی‌سابقه بوده است.

به گفته‌ی او افرادی که از این سیلاب‌ها جان سالم به‌در برده‌اند در مساجد و خانه‌های بستگان‌شان پناه گرفته‌اند.

نجیب‌الله، باشنده‌ منطقه‌ی پارچه 13 شهر چاریکار می‌گوید که سیلاب خانه خواهرش در شهرک معلمین را به کلی ویران کرده است و فعلا خانواده‌ی خواهرش در خانه‌ی او آمده است: «از مال و خانه و دارایی چیزی برای‌شان باقی نمانده است. همه را سیل برد.» او به روزنامه اطلاعات روز گفت که این سیلاب حدود 400 خانه را تخریب کرده است.

آمادگی حکومت برای کمک‌رسانی عاجل

صدیق صدیقی، سخن‌گوی ریاست‌جمهوری در تویترش نوشته که رییس‌جمهور غنی به وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث و سایر ادارات دخیل هدایت داده که به آسیب‌دیدگان کمک‌های عاجل برسانند.

وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث اعلام کرده که روند انتقال و توزیع کمک‌های غذایی و غیرغذایی به ولایت پروان آغاز شده است.

دفتر وزیر دولت در امور رسیدگی به حوادث در صفحه‌ی فیسبوکش نوشته است که برای 5000 خانواده مواد غذایی برای 400 خانواده مواد غیرغذایی و مبلغ 15 میلیون افغانی را برای رسیدگی به آسیب‌دیدگان سیلاب اخیر در شهر چاریکار رسانده است.

وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث طبیعی اعلام کرده که برای 1000 خانواده در پروان کمک‌های غذایی و غیرغذایی رسیده است. عکس از صفحه‌ی فیسبوک وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث
وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث طبیعی اعلام کرده که برای 1000 خانواده در پروان کمک‌های غذایی و غیرغذایی رسیده است. عکس از صفحه‌ی فیسبوک وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث

دفتر وزیر دولت در امور رسیدگی به حوادث همچنان اعلام کرده که بهاوالدین جیلانی، وزیر دولت در امور رسیدگی به حوادث خود به چاریکار، مرکز پروان سفر کرده و بر کمک‌رسانی برای تمام آسیب‌دیدگان سیلاب‌های اخیر در کشور به‌خصوص حادثه شهر چاریکار تأکید کرده است.

تشکیل گروه‌های رضاکار برای کمک‌رسانی به آسیب‌دیدگان

در پی وقوع این فاجعه، در کنار دولت، گروه‌های مددرسان رضاکار به پا خاسته‌اند که به آسیبب‌دیدگان کمک کنند.

الیاس اثر، فعال اجتماعی کمپینی را در شبکه‌های اجتماعی به راه انداخته و از شهروندان کشور خواسته که در حد توان به آسیب دیدگان کمک کنند. او درحالی‌که با مقداری از بسته‌های کمکی مواد غذایی و آب آشامیدنی به سمت چاریکار ولایت پروان در حرکت بود، به روزنامه اطلاعات روز گفت که در چنین شرایطی که وسعت فاجعه بسیار گسترده است، لازم است در کنار دولت مردم نیز دست به کار شوند.

آقای اثر می‌گوید در مرحله‌ی نخست سعی می‌کنند مواد غذایی و آب آشامیدنی به مردم برسانند زیرا آسیب‌دیدگان، خانه‌های‌شان را از دست داده‌اند و خود نمی‌توانند مواد غذایی تهیه کنند.

آقای اثر افزود پس از آن‌که پُستی را در فیسبوک به اشتراک گذاشته، افراد زیادی با او به تماس شده‌اند و برای کمک‌رسانی اعلام آمادگی کرده‌اند: «یک تعداد زیادی از دوستان اعلام آمادگی کرده‌اند که در این کارزار با ما همراه شوند و به آسیب‌دیدگان کمک برسانند.»

چرا این فاجعه خلق شد؟

شماری از اعضای شورای ولایتی پروان می‌گویند که ساخت‌وساز بی‌رویه در ساحاتی که قبلا راه سیلاب بوده، سبب بروز این فاجعه شده است.

خواجه عبدالسلام صدیقی، عضو شورای ولایتی پروان می‌گوید ساخت خانه‌های مسکونی در مسیر سیلاب، سبب شد که چنین فاجعه‌ای رخ دهد. به گفته‌ی او زورمندان محلی بی‌آن‌که توجه کنند که زمین در مسیر سیلاب واقع شده است، زمین‌ها را غصب و به مردم فروختند: «زورمندان واضح زمین‌ها را غصب کردند و به مردم فروختند. مردم هم که بی‌خانه بودند خریدند و روی آن خانه ساختند. علت این خساره هنگفت مالی و جانی این است که در مسیر سیلاب ساختمان‌های خودسر ساخته شد.»

حسیبا عفت، عضو پیشین شورای ولایتی پروان در تویترش نوشته است: «درست است که حادثه‌های طبیعی وجود دارد. اما بی‌کفایتی مسئولان و توزیع زمین‌های خودسر و غیرپلانی در ساحات سیل‌بر از سوی زورمندان و فروش آن به مردم و همچنان شراکت حکومت در سود آن سبب اصلی این فاجعه جانی و مالی برای مردم است.»

واکنش‌ها به این رویداد طبیعی

این رویداد طبیعی با واکنش‌های گسترده‌‌ی شهروندان و افراد بلندپایه‌ی دولتی در شبکه‌های اجتماعی روبه‌رو شده است.

عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه، سرور دانش، معاون دوم ریاست‌جمهوری و شماری دیگر از چهره‌های سیاسی کشور به این فاجعه واکنش نشان داده و ضمن ابراز همدردی با قربانیان و آسیب‌دیدگان این رویداد بر کمک‌رسانی عاجل تأکید کرده‌اند.

سفارت بریتانیا در کابل نیز ضمن ابراز همدردی با قربانیان این رویداد، ابراز امیدواری کرده است که کمک‌های عاجل به آسیب‌دیدگان برسد.

گروه طالبان نیز در اعلامیه‌ای گفته است که به جنگ‌جویانش در پروان دستور داده است که زمینه‌ی کمک‌رسانی به آسیب‌دیدگان را فراهم کنند.

طبق اطلاعات وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث در 24 ساعت گذشته علاوه بر پروان، در ولایت‌های کاپیسا، پنجشیر، میدان وردک، لوگر، پکتیا، پکتیکا، نورستان و ننگرهار نیز سیلاب جاری شده و خساراتی را نیز در پی داشته است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *