مسئول عمومی جنگ داعش در شمال افغانستان

امنیت ملی از بازداشت یکی از طراحان حمله بر مولوی ایاز نیازی و مولوی عزیزالله مفلح خبر داد

اطلاعات روز: ریاست عمومی امنیت ملی کشور اعلام کرد که عبیدالله، مسئول عمومی جنگ گروه داعش در ولایات شمال و شمال‌شرق افغانستان و از طراحان حمله بر مولوی ایاز نیازی و مولوی عزیزالله مفلح در یک عملیات هدفمند بازداشت شده است.

در اعلامیه‌ی ریاست عمومی امنیت ملی که امروز (پنج‌شنبه، ۲۰ سنبله) منتشر شده، آمده است که عبیدالله با نام‌های مستعار «عکرمه مدنی» و «خالد ارهابی» فعالیت می‌کرد.

به نقل از اعلامیه، عبیدالله در کنار شهاب‌المهاجر و دیگر همکاران تروریستی‌اش، یکی از طراحان حملات تروریستی که باعث کشته‌شدن مولوی محمدایاز نیازی و مولوی عزیزالله مفلح شد، می‌باشد.

مولوی ایاز نیازی و مولوی عزیزالله مفلح، ملا امامان مساجد وزیر اکبر خان و شیرشاه سوری در شهر کابل در ماه جوزای سال جاری در فاصله‌ی زمانی ده روز از هم‌دیگر، در دو رویداد انفجاری کشته شدند.

او همچنان قصد داشته است که بر «مسجد امام صادق» در شهر قندوز حمله‌ی انتحاری را برنامه‌ریزی کند، اما قبل از رسیدن به هدف بازداشت شده است.

طبق اعلامیه‌ی امنیت ملی، او اعتراف کرده است که قبل از جاسازی ماین برای کشتن این دو عالم دین در کابل، شهاب‌المهاجر فتوای کشتن آنان را صادر کرده بود.

او همچنان در بخشی از اعترافاتش گفته است: «شهاب‌المهاجر علمای دینی افغانستان را با عبدالله ابن اوبی بن سلول (سردسته منافقین در زمان حضرت رسول اکرم) و مساجد کشور را با مسجد (ضرار) مقایسه و فتوای حمله را صادر کرده بود.»

در اعلامیه‌ی ریاست عمومی امنیت ملی آمده است که عبیدالله در جریان تحقیقات، همچنان اعتراف کرده است که در چندین حمله‌ی تروریستی در کابل و دیگر شهرهای بزرگ دخالت داشته است. او از رابطه‌ی نزدیک شاخه‌ی خراسان گروه طالبان با دیگر شبکه‌های تروریستی منطقه‌ای و بین‌المللی نیز پرده برداشته است.

براساس معلومات ریاست عمومی امنیت ملی، عبیدالله در سال‌های ۲۰۱۲ الی ۲۰۱۴ میلادی در مرکز «عبدالله ابن مبارک» مربوط به شبکه حقانی در وزیرستان شمالی آموزش‌های پیچیده‌ی نظامی و استخباراتی را به‌منظور انجام حملات تروریستی فراگرفته و بعدا در همان مرکز مسئولیت آموزش‌دهی را بر عهده گرفته است.

در بخشی از اعلامیه‌ی امنیت ملی آمده است که با ظهور شاخه‌ی خراسان گروه داعش، او با همکاری تعداد دیگر از همکارانش به این گروه پیوسته و از سوی شهاب‌المهاجر، والی نام‌نهاد شاخه‌ی خراسان داعش به‌عنوان مسئول عمومی جنگ در ولایات شمال و شمال‌شرق افغانستان گماشته شده است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *