امضای قرارداد پروژه خانه‌سازی

کار فاز اول پروژه‌ی بزرگ خانه‌سازی در کابل به کمک چین آغاز می‌شود

اطلاعات روز: وزارت شهرسازی و اراضی کشور اعلام کرد که کار احداث فاز اول «پروژه‌ی مسکونی نیله‌باغ» شامل ساخت یک‌هزار و ۴۰۰ واحد مسکونی با کمک جمهوری چین در مساحت مجموعی بیش از ۲۱ هکتار زمین در ساحه‌ی دارالامان آغاز می‌شود.

قرارداد اعمار فاز اول این پروژه امروز (سه‌شنبه، ۱ میزان) میان وزارت شهرسازی و اراضی و شرکت تطبیق‌کننده‌ی آن «MCC۱۹» در ارگ ریاست‌جمهوری امضا شده است. وزارت شهرسازی و اراضی «پروژه‌ی مسکونی نیله‌باغ» را یکی از مهم‌ترین پروژه‌های حکومت افغانستان و چین در شهر کابل خوانده است.

به نقل از اعلامیه‌ی وزارت شهرسازی و اراضی، براساس این قرارداد، کار زیربنایی و ساختمان‌سازی فاز اول پروژه‌ی یادشده در مدت ۴۰ ماه تکمیل خواهد شد. این پروژه با کمک بلاعوض ۷۱ میلیون دالری چین تطبیق می‌شود.

در فاز اول پروژه‌ی مساعدت چین، ۵۶ بلاک رهایشی پنج منزله شامل یک‌هزار و ۴۰۰ واحد مسکونی در نظر گرفته شده است. یک‌هزار و ۴۰۰ واحد مسکونی شامل ۲۸۰ آپارتمان چهاراتاقه، ۵۶۰ آپارتمان سه‌اتاقه و ۵۶۰ آپارتمان دواتاقه می‌شود.

وزارت شهرسازی و اراضی گفته است که احداث جاده‌ها و پیاده‌روهای عصری، ایجاد سیستم قطره‌ای آب برای سرسبزی، پارکینگ وسیع، سیستم عصری مدیریت فاضلاب و تصفیه خانه، شبکه‌های منظم آب و برق، نصب انترنت و سیستم‌های ارتباطی در فاز اول این پروژه در نظر گرفته شده است.

همچنان ایجاد ذخایر آبی، سیستم منظم گرمایش جداگانه برای هر واحد مسکونی، ساحه‌ی سبز، پارک‌های تفریحی و اجتماعی و ساحات تجارتی و خدماتی از دیگر مواردی است که در برنامه‌ی تفصیلی فاز اول این پروژه گنجانیده شده است.

به گفته‌ی وزارت شهرسازی، با تکمیل فاز اول این پروژه، واحدهای مسکونی به مأمورین خدمات ملکی توزیع می‌شود. این وزارت همچنان گفته است که تحقق این پروژه گام مهمی در راستای رسیدگی به مشکلات مسکن‌گزینی، رشد اقتصادی و اجتماعی باشندگان شهر کابل و تشویق سکتور خصوصی و نهادهای تمویل‌کننده برای سرمایه‌گذاری در این نوع پروژه‌ها است.

این درحالی است که تفاهم‌نامه‌ی همکاری میان جمهوری اسلامی افغانستان و جمهوری خلق چین در مورد ساخت ده‌هزار واحد مسکونی در افغانستان در ماه نوامبر سال ۲۰۱۵ میلادی به امضا رسیده بود.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *