ترمپ: برای پایان‌دادن به جنگ افغانستان کار می‌کنیم

اطلاعات روز: دونالد ترمپ، رییس‌جمهوری امریکا می‌گوید که کشورش برای ختم جنگ افغانستان کار می‌کند و نیروهایش را از این کشور بیرون خواهد کرد.

آقای ترمپ که شب گذشته (سه‌شنبه، ۱ میزان) در هفتادوپنجمین نشست مجموع عمومی سازمان ملل متحد صحبت می‌کرد، گفته است که امریکا هم‌اکنون در افغانستان به عنوان مصلح و صلح‌آور نقش بازی می‌کند.

به نقل از بی‌بی‌سی فارسی، او با اشاره به برگزاری نشست صلح افغانستان، تأکید کرده است که این کشور این کار را از موضوع قدرت انجام داده است.

رییس‌جمهوری امریکا همچنان با یادآوری قدرتمندی سلاح‌های پیشرفته‌ی کشورش، گفته است که امریکا هم‌اکنون قدرتمندتر از هر زمان دیگر است.

از سویی هم، زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه‌ی وزارت خارجه‌ی امریکا برای صلح افغانستان که در نشستی در کنگره‌ی امریکا صحبت می‌کرد، با اشاره به خروج نیروهای امریکایی از افغانستان گفته است که این خروج براساس توافق‌نامه‌ی صلح امریکا و طالبان صورت می‌گیرد.

او اما خاطرنشان کرده است درصورتی که گروه طالبان براساس این مفاد این توافق‌نامه عمل نکند، امریکا سربازانش را خارج نمی‌کند. او تأکید کرده است که این توافق‌نامه میان امریکا و گروه طالبان مشروط است.

آقای خلیل‌زاد همچنان افزوده است که روند مذاکرات بین‌الافغانی توسط امریکا نظارت می‌شود.

او تأکید کرده است که کشورش به دولت افغانستان و گروه طالبان خاطرنشان کرده است که تصمیم آنان در مذاکرات بین‌الافغانی بر کمک‌های آینده امریکا تأثیر می‌گذارد.

مذاکرات بین‌الافغان در ۲۲ سنبله در شهر دوحه، پایتخت قطر گشایش یافت. پس از آن گروه‌های تماس هیأت مذاکره‌کننده دولت افغانستان و گروه طالبان هنوز نتوانسته‌اند روی طرزالعمل رفتاری در جریان مذاکرات صلح، به توافق نهایی دست‌یابند.

از سویی هم، رییس‌جمهوری امریکا در حالی در مورد خروج کامل نیروهای این کشور صحبت می‌کند که خروج کامل نیروهای امریکایی و سایر نیروهای خارجی بخشی از مفاد توافق‌نامه‌ی صلح میان امریکا و گروه طالبان می‌باشد. این توافق‌نامه در ۱۰ حوت سال گذشته‌ی خورشیدی در شهر دوحه به امضا رسید.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *