احمدجاوید رسولی

رسولی: درج نام مادر در شناس‌نامه‌ی الکترونیک اختیاری است

اطلاعات روز: اداره‌ی ملی احصائیه و معلومات کشور می‌گوید که درج نام مادر در شناس‌نامه‌‌ی الکترونیک اختیاری است و به «رضایت» متقاضی در شناس‌‌نامه‌ها درج می‌شود.

احمدجاوید رسولی، رییس اداره‌ی ملی احصائیه و معلومات کشور که امروز (چهارشنبه، ۲ میزان) در یک نشست خبری در کابل صحبت می‌کرد، گفت که براساس طرح تعدیل قانون ثبت احوال نفوس، نام مادر «به شکل عادی» در روی شناس‌نامه‌ی الکترونیک چاپ می‌شود.

او توضیح داد: «پس از این اسم شخص همراه با تخلصش و پس از آن به ترتیب نام پدر و مادرش در شناس‌نامه‌ی الکترونیک ذکر می‌شود.»

آقای رسولی اما تأکید کرد در صورتی که شخصی رضایت نداشته باشد تا نام مادرش در شناس‌نامه ذکر شود، می‌تواند در گزینه‌ی ویژه‌ی آن در فورم درخواستی شناس‌نامه این مورد را ذکر کند.

او افزود که نام مادر قبلا یکی از معلومات الزامی در فورم درخواست شناس‌نامه‌ی الکترونیک بوده است، اما در شناس‌نامه چاپ نمی‌شد.

از سویی هم احمدجاوید رسولی گفت که مطابق طرح تعدیل قانون ثبت و احوال نفوس، شناس‌نامه‌هایی که قبلا توزیع شده است، نیز از اعتبار برخوردار است و برای درج نام مادر برای متقاضیان آن، نیز طرحی تهیه می‌شود.

در سیزدهم سنبله کابینه‌ی حکومت طرح تعدیل و ایزاد در برخی از ماده‌های قانون ثبت احوال نفوس را که براساس آن، نام مادر در شناس‌نامه درج می‌شود، تأیید کرد.

پس از آن از تأیید طرح تعدیل و ایزاد در برخی از ماده‌های این قانون از جمله درج نام مادر در شناس‌نامه، رییس‌جمهور اشرف غنی طی فرمانی در تاریخ ۲۷ سنبله، این طرح تعدیل را توشیح کرد.

توزیع یک میلیون شناس‌نامه‌ی الکترونیک

از سویی هم، رییس اداره‌ی معلومات وا حصائیه‌ی کشور در این نشست خبری گفت که تاکنون بیش از یک میلیون شناس‌نامه‌ی الکترونیک توزیع شده است.

او افزود که متقاضیان این شناس‌نامه افزایش یافته است و همزمان به روند توزیع آن نیز سرعت داده شده است.

همچنان احمدجاوید رسولی گفت که هم‌اکنون به تعداد ۴۷ مرکز توزیع شناس‌نامه‌ی الکترونیک در تمامی ولایات کشور و کشور ایران فعال شده است. او همچنان افزود که تلاش‌ها برای افزایش این مراکز نیز جریان دارد.

آقای رسولی تأکید کرد که تلاش‌های برای فعال‌کردن مراکز توزیع شناس‌نامه در سطح ناحیه‌های شهری در کابل و تعدادی از ولایات جریان دارد. همچنان به گفته‌ی او، قرار است به‌زودی این مراکز در کشورهای پاکستان، عربستان سعودی و ایالات متحده‌ی امریکا نیز فعال شود. روند توزیع شناس‌نامه‌های الکترونیک در ماه ثور سال ۱۳۹۷ خورشیدی در کشور آغاز شده بود.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *