از نظارت بی‌نتیجه تا دخالت حکومت؛ کارکرد یک ساله‌ی مجلس نمایندگان افغانستان چگونه است؟

مجلس نمایندگان دو فرمان تقنینی رییس‌جمهور را رد کرد

اطلاعات روز: مجلس نمایندگان کشور دو فرمان تقنینی رییس‌جمهور غنی را در مورد تعدیل و ایزاد برخی از موارد قوانین هوانوردی ملکی و اجراأت جزایی با اکثریت آرا رد کرده است.

به گزارش نهاد مطالعات زنان برای صلح که نشست‌های عمومی مجلس نمایندگان را نظارت می‌کند، این فرمان‌ها در نشست عمومی امروز (چهارشنبه، ۲ میزان) این مجلس توسط نمایندگان رد شده است.

نهاد مطالعات زنان برای صلح تأکید کرده است که این دو فرمان شامل فرمان شماره ۳۵۹ رییس‌جمهور درباره‌ی تعدیل برخی از موارد قانون هوانوردی ملکی و فرمان تقنینی شماره ۳۰۸ رییس‌جمهور پیرامون ایزاد ماده‌ی ۳۵۰ قانون اجراأت جزایی می‌شود.

همچنان نمایندگان مجلس در این نشست از گسترش ناامنی و افزایش خشونت‌ها همزمان با جریان مذاکرات بین‌الافغانی صلح ابراز نگرانی کرده، گفته‌اند که در شرایط کنونی شدت‌بخشیدن به جنگ و حملات پذیرفتنی نیست.

آنان تأکید کرده‌اند که وضعیت امنیتی در تعدادی از ولایات از جمله بلخ، هرات، قندوز، فراه و فاریاب به‌صورت نگران‌کننده افزایش یافته است.

در همین حال، نمایندگان مجلس از نهادهای امنیتی خواسته‌اند که در تأمین امنیت مناطق ناامن به‌صورت جدی اقدام کنند.

این نگرانی‌ها در حالی مطرح می‌شود که مذاکرات بین‌الافغانی در تاریخ ۲۲ سنبله در شهر دوحه، پایتخت قطر گشایش یافت. پس از آن گروه‌های تماس هیأت مذاکره‌کننده دولت افغانستان و گروه طالبان هنوز نتوانسته‌اند روی طرزالعمل رفتاری در جریان مذاکرات صلح، به توافق نهایی دست‌یابند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *