دانش و حکمتیار

معاونت دوم ریاست‌جمهوری به حکمتیار: دست از اظهارات کذب بردار

اطلاعات روز: دفتر مطبوعاتی معاون دوم ریاست‌جمهوری کشور به گفته‌های اخیر گلب‌الدین حمکتیار، رهبر حزب اسلامی مبنی بر «شرارت»‌خواندن گفته‌های سرور دانش، معاون دوم ریاست‌جمهوری در مورد مقایسه‌ی امارت طالبان و سلطنت محمدزایی و سدوزایی‌ها واکنش نشان داده است.

 در اعلامیه‌ای که امروز (جمعه، ۴ میزان) از سوی دفتر مطبوعاتی معاون دوم ریاست‌جمهوری به نشر رسیده، آمده است که آقای حکمتیار باید به جمهوریت احترام بگذارد و دست از اظهارات خلاف واقع و کذب بردارد.

در اعلامیه گفته شده است: «آقای حکمتیار پس از عمری تلاش مسلحانه به این نتیجه رسیده است که می‌تواند در چارچوب قانون و در سایه‌ی نظام جمهوری اسلامی افغانستان زندگی کند و حتی خود را به ریاست جمهوری کاندیدا کند، خوب است به جمهوریت احترام گذاشته، دست از اظهارات خلاف واقع و کذب بر دارد.»

دفتر مطبوعاتی معاون دوم ریاست‌جمهوری گفته‌های آقای حکمتیار را در مورد تابعیت آقای دانش، مقایسه‌ی او در مورد نظام جمهوریت، سلطنت و امارت و مبناقراردادن فقه حنفی برای پیشبرد مذاکرات صلح را خلاف واقعیت‌های موجود و «سرشار از کینه و کدورت ایدئولوژیک» خوانده است.

گلب‌الدین حکمتیار اخیرا در یک گفت‌وگو با تلویزیون ملی افغانستان گفته است که سرور دانش شهروندی ایران را دارد. او همچنان سخنان آقای دانش در مورد مقایسه‌ی امارت طالبانی و سلطنت محمدزایی و سدوزایی‌ها را شرارت خوانده و تأکید کرده است که معاون دوم ریاست‌جمهوری این گفته‌ها را به‌خاطر تحریف روند صلح مطرح کرده است.

آقای حمکتیار این صحبت‌ها را توهین‌آمیز خوانده و افزوده است که آقای دانش درحالی در مورد دولت‌های میراثی در تاریخ افغانستان صحبت می‌کند که خودش از نگاه مذهبی به میراثی‌بودن امامت اعتقاد دارد.

از سویی هم، او از موضع طالبان در مورد مبناقرارگرفتن فقه حنفی برای پیشبرد مذاکرات بین‌الافغانی صلح، دفاع کرده است. رهبر حزب اسلامی تأکید کرده است که این فقه پیروان اکثریت را در افغانستان دارد.

در همین حاق، آقای دانش این اظهارات گلب‌الدین حکمتیار را توهین آشکار به پیروان فقه جعفری خوانده و گفته است که این اظهارات حکمتیار نشانه‌ی بی‌اطلاعی او از مذهب شیعه است.

او گفته است: «بدون تردید هرگونه دامن‌زدن به نفاق قومی و مذهبی به صلاح کشور و مردم افغانستان نیست و تاکنون نیز نتیجه‌ای نداشته است. پس بهتر آن است که به باورهای مردم و مذاهب بزرگ کشور احترام بگذاریم و به تکرار تجربه‌های تلخ گذشته فکر نکنیم.»

آقای دانش تأکید کرده است که هیأت مذاکره‌کننده‌ی دولت و طالبان باید با وسعت نظر، حوصله و روادری «همه چیز» را در دور میز مذاکره باید حل کنند.

 از سویی هم، او با اشاره به صحبت‌هایش در مورد مقایسه میان نظام جمهوریت، سلطنت و امارت گفته است که او به هیچ قوم خاصی از جمله ملیت پشتون اشاره نکرده است. معاون دوم ریاست‌جمهوری کشور تأکید کرده است که در صحبت‌هایش به مناسب موضوع صلح، صرفا تعریفی از نوعیت این نظام‌ها ارایه کرده است.

این سخنان آقای دانش در ۲۷ سنبله در بامیان با موجی از واکنش‌ها مواجه شد و برخی‌ها آن را اهانت‌آمیز خواندند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *