سعادتی: تنها صلحی ثبات را می‌آورد که نظام پس از آن بر بنیاد تبعیض استوار نباشد

اطلاعات روز: همزمان با جریان مذاکرات بین‌الافغانی صلح در قطر، اسدالله سعادتی، معاون دوم ریاست شورای عالی مصالحه‌ی ملی می‌گوید که تنها صلحی می‌تواند افغانستان را به ثبات برساند که نظام «پساصلح» بر بنیاد تبعیض استوار نباشد.

آقای سعادتی که امروز (جمعه، ۴ میزان) در یک گردهمایی در کابل صحبت می‌کرد، گفت: «هر نظامی که بر بنیاد تبعیض استوار شود، نمی‌تواند صلح را به‌وجود بیاورد. آن تبعیض چه تبعیض مذهبی باشد، چه تبعیض قومی باشد و چه تبعیض زبانی و تبعیض جنسیتی باشد، هر تبعیضی که باشد ما را به صلح رسانده نمی‌تواند، ولی به صورت موقتی شعله‌های جنگ را خاموش می‌کند.»

او تأکید کرد که باید چهار «خواست عمده‌ی جامعه؛ امنیت، رفاه، عدالت و آزادی» در جریان مذاکرات صلح رعایت شود. به باور معاون دوم ریاست شورای عالی مصالحه‌ی ملی در صورتی که این مؤلفه‌ها رعایت نشود، افغانستان به صلح واقعی دست نمی‌یابد.

در همین حال، او از هیأت‌های گفت‌وگوکننده‌ی دولت و گروه طالبان خواست که با درک وضعیت جدید در افغانستان، این چهار مؤلفه را در جریان مذاکرات صلح به‌صورت حداقلی رعایت کنند.

اسدالله سعادتی تأکید کرد: «در غیر آن اگر مباحث حذفی؛ آن چنان که در گذشته مطرح بود، براساس تبعیض از همین‌اکنون تلاش کنیم که مسائیل را مدیریت کنیم، باز در آن صورت امکان این است که ما به صلح نرسیم و یک جنگ دیگری حتا ویران‌تر از جاهای دیگر سر برکشد.»

او گفت که باید دیدگاه‌ها در جریان مذاکرات طوری مطرح شود که در افغانستان صلح واقعی برقرار شود. آقای سعادتی افزود: «باید در افغانستان جدید تمام سعی و تلاش ما این باشد که یک افغانستان چندصدایی را به رسمیت بشناسیم.»

از سویی هم، او از چهره‌های سیاسی کشور خواست که در هنگامه‌ی مذاکرات صلح، باید گفتمان صلح را در گفتارها و سخنان خود رعایت کنند. به باور معاون دوم ریاست شورای عالی مصالحه‌ی ملی، اظهارات خشونت‌بار، جنگ‌طلبانه و تفرقه‌افگنانه صرفا سبب تشدید جنگ، تفرقه، اختلافات و تخریب «صلح احتمالی» می‌شود.

با این حال، او ابراز امیدواری کرد که افغانستان بیش از هر زمان دیگری به صلح نزدیک شده است. به گفته‌ی آقای سعادتی هم‌اکنون برای استقرار صلح در افغانستان اجماع داخلی، منطقوی و بین‌المللی وجود دارد.

در همین حال، محمدمحقق، رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان در این گردهمایی گفت که نباید اقداماتی صورت گیرد که بهانه‌ای برای برهم‌زدن روند صلح بدهد. او گفت که هم‌اکنون نیاز نیست در مورد خوبی و بدی گروه طالبان صحبت شود.

به گفته‌ی آقای محقق، قضاوت خوب و بدبودن طالبان را تاریخ می‌کند.

اسدالله سعادتی و محمد محقق این گفته‌ها را درحالی مطرح می‌کند که مذاکرات بین‌الافغانی صلح در تاریخ ۲۲ سنبله در شهر دوحه، پایتخت قطر گشایش یافت. پس از آن گروه‌های تماس هیأت مذاکره‌کننده دولت افغانستان و گروه طالبان هنوز نتوانسته‌اند روی طرزالعمل رفتاری در جریان مذاکرات صلح، به توافق نهایی دست‌یابند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *