نشستی برای مبارزه با پولیو

وزارت صحت خواهان همکاری طرف‌های جنگ برای مقابله با شیوع ویروس پولیو شد

اطلاعات روز: همزمان با افزایش موارد مثبت ویروس پولیو (فلج کودکان) در کشور، وزارت صحت عامه برای مقابله با شیوع این ویروس خواهان همکاری جناح‌های جنگ شده است.

در خبرنامه‌ای که از سوی وزارت صحت عامه به نشر رسیده، آمده است که این خواست توسط احمدجواد عثمانی، سرپرست این وزارت امروز (یک‌شنبه، ۶ میزان) در نشستی با همکاران بین‌المللی افغانستان در بخش پولیو مطرح شده است.

به نقل از خبرنامه، آقای عثمانی از افزایش موارد مثبت ویروس پولیو ابراز نگرانی کرده و گفته است که این ویروس در تعدادی از ولایت‌های کشور از جمله قندهار، ارزگان و هلمند به دلیل ناامنی‌ها افزایش یافته است.

آقای عثمانی افزوده است: «از تمام جناح‌های درگیر خواهشمندیم که با کارمندان صحی در بخش پولیو همکاری کنند تا بتوانیم گردش این ویروس را در کشور توقف دهیم.»

او همچنان تأکید کرده است که محو ویروس پولیو از اولویت‌های وزارت صحت عامه می‌باشد.

سرپرست این وزارت در ادامه گفته است که دولت افغانستان، ادارات بنیاد بیل میلندا گیتس، یونیسف، سازمان صحی جهان، اتحادیه‌ی جهانی واکسیناسیون و اداره‌ی انکشافی امریکا حمایت‌شان را برای مبارزه با پولیو اعلام کرده‌اند.

این درحالی است که در جریان سال ۲۰۲۰ میلادی ۴۷ مورد مثبت ویروس پولیو در سطح کشور به ثبت رسیده است.

از میان مبتلایان این موارد، ۳۳ نفر آنان مربوط به حوزه‌ی جنوب، هفت نفر مربوط به حوزه‌ی غرب، دو نفر مربوط به حوزه‌ی شرق، سه نفر مربوط به حوزه‌ی جنوب‌شرق، یک نفر مربوط به حوزه‌ی شمال‌شرق و یک نفر دیگر هم مربوط به حوزه‌ی شمال می‌شوند.

سال گذشته رقم مجموعی موارد مثبت پولیو در افغانستان به ۲۹ مورد رسیده بود. در سال ۲۰۱۸ میلادی نیز، ۲۱ مورد مثبت پولیو در افغانستان به ثبت رسیده بود.

راه‌اندازی کارزار تطبیق واکسین پولیو در ۱۰ ولایت

وزارت صحت عامه همچنان می‌گوید که به ادامه‌ی کارزار تطبیق واکسین پولیو، قرار است این کارزار سر از فردا برای پنج روز در ده ولایت کشور نیز راه‌اندازی شود.

میرجان راسخ، مسئول آگاهی عامه‌ی برنامه‌ی محو پولیوی این وزارت در صحبتی با روزنامه اطلاعات روز گفت که ولایت‌های پکتیا، پکتیکا. خوست، غزنی، لوگر، میدان‌وردک، پروان، قندوز، بغلان و نورستان شامل این ده ولایت می‌شود.

آقای راسخ افزود که این دور کارزار تطبیق واکسین پولیو حدود دو میلیون کودک زیر پنج سال را پوشش می‌دهد.

گفتنی است که کارزار تطبیق واکسین پولیو در ۲۰ ولایت کشور پس از ماه توقف، در تاریخ ۲۴ سنبله راه‌اندازی شد. براساس اعلام این وزارت، در این دور کارزار که تا ۲۸ سنبله ادامه داشت، ۶.۱ میلیون کودک پوشش داده شدند.

افغانستان و پاکستان تنها دو کشوری در جهان اند که تاکنون موفق به محو کامل پولیو نشده‌‎اند.

بیماری پولیو قابل تداوی نیست، اما قابل پیش‌گیری است و کودکانی که به این بیماری مبتلا می‌شوند، برای همیشه فلج می‌شوند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *