نخست‌وزیر پاکستان: از هر گونه توافق افغان‌ها در مورد آینده‌ی کشورشان حمایت می‌کنیم

اطلاعات روز: عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان در دیدار با عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه ملی در اسلام‌آباد گفته است که از هر گونه توافق افغان‌ها درباره‌ی آینده‌ی کشورشان حمایت می‌کند.

به نظر می‌رسد هدف خان مذاکرات جاری میان هیأت‌های مذاکره‌کننده‌ی جمهوری اسلامی افغانستان و گروه طالبان در دوحه، پایتخت قطر بوده است. این مذاکرات در بیست‌ودوم ماه سنبله رسما آغاز شده، اما گروه‌های تماس هیأ‌ت‌های دو طرف هنوز نتوانسته‌اند روی اصول رفتاری و اساس مذاکرات به توافق نرسیده‌اند.

 دفتر نخست‌وزیر پاکستان در اعلامیه‌ای به نقل از عمران خان نوشته است که طرف‌های افغان باید برای کاهش خشونت که در نهایت منجر به آتش‌بس شود، کار کنند. خان تأکید کرده است که کشورش از افغانستان پس از جنگ در مسیر بازسازی و توسعه اقتصادی به‌گونه‌ی کامل حمایت می‌کند.

به نقل از اعلامیه، نخست‌وزیر پاکستان بهترین آرزویش را برای نتیجه‌ی موفقیت‌آمیز روند صلح افغانستان بیان کرده و همچنان ابراز امیدواری کرده است که سفر آقای عبدالله به گشودن فصل جدید روابط دوجانبه پاکستان و افغانستان کمک کند.

خان تأکید کرده است که جنگ افغانستان هیچ گونه راه حل نظامی ندارد باید از راه حل سیاسی به این معضل پایان داده شود.

به گفته‌ی او، جامعه جهانی نیز بر حل معضل جنگ افغانستان از راه سیاسی تأکید دارد و همچنان به نقش مثبت پاکستان در روند صلح افغانستان اذعان کرده است.

خان به توافق‌نامه‌ی صلح امریکا و طالبان که در دهم حوت سال گذشته‌ی خورشیدی در دوحه امضا شد،‌ اشاره کرده و آن‌را گام بزرگی در پیشبرد تلاش‌های صلح افغانستان دانسته است.

نخست‌وزیر پاکستان به مذاکرات کنونی میان هیأت‌های جمهوری اسلامی افغانستان و گروه طالبان در دوحه نیز اشاره کرده و ابراز امیدواری کرده است که رهبری حکومت افغانستان از این فرصت تاریخی برای دست‌یابی به یک توافق سیاسی فراگیر،‌ گسترده و جامع استفاده کنند.

در دیدار نخست‌وزیر پاکستان با عبدالله عبدالله در مورد گسترش روابط تجاری نیز صحبت شده است. به نقل از اعلامیه‌ی دفتر نخست‌وزیر پاکستان، آقای خان اطمینان داده است که کشورش تلاش‌ها برای تسهیل تجارت و ترانزیت با افغانستان را ادامه می‌دهد.

رییس شورای عالی مصالحه ملی روز گذشته در رأس یک هیأت بلندرتبه‌ی دولتی به پاکستان رفت. هدف از این سفر آقای عبدالله گفت‌وگو با مقام‌های ارشد پاکستان در مورد تلاش‌های صلح افغانستان گفته شده است.

عبدالله تا کنون با وزیر خارجه، رییس مجلس نمایندگان، رییس مجلس سنا و عمران خان دیدار کرده است. سفر عبدالله سه روز بوده و برای فردا نیز ادامه دارد. او قرار است با جنرال قمر جاوید بجوا، رییس ستاد ارتش پاکستان نیز دیدار کند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *