اطلاعات روز: دونالد ترمپ، رییسجمهور ایالات متحده امریکا به تازگی گفته است که نیروهای امریکایی مستقر در افغانستان باید تا کریسمس (جشن سال نو میلادی) افغانستان را ترک کنند.
آقای ترمپ روز گذشته (چهارشنبه، ۱۶ میزان) در تویتی نوشته است: «ما باید گروه کوچک باقیمانده از مردان و زنان شجاع خود که در افغانستان خدمت میکنند را تا کریسمس به کشور برگردانیم!»
ترمپ باری در یک مصاحبه با «اکسیوس» گفته بود که شمار نیروهای امریکایی در افغانستان را تا انتخابات ریاستجمهوری امریکا به حدود چهارهزار نفر کاهش میدهد. این انتخابات قرار است در سوم ماه آیندهی میلادی (نوامبر) برگزار شود.
چند روز پس از این اظهارات ترمپ، مارک اسپر، وزیر دفاع امریکا در گفتوگو با فاکسنیوز گفت که کشورش در نظر دارد تا شمار نیروهای در افغانستان را تا پایان ماه نوامبر سال جاری میلادی به کمتر از پنجهزار نفر کاهش دهد.
آقای اسپر همچنان گفته بود که نیاز است تا پنتاگون کنگره را از این برنامه آگاه کرده و اطمینان یابد که امریکا توسط «تروریستهای که از افغانستان بیرون میشوند»، تهدید نمیشود.
خروج نیروهای امریکایی از افغانستان در توافقنامهی صلح امریکا – طالبان که سال گذشتهی خورشیدی در دوحه، پایتخت قطر امضا شد، مطرح شده است. براساس این توافقنامه، شمار نیروهای امریکایی در افغانستان به حدود هشتهزار و ۶۰۰ نفر کاهش یافته است.