عبدالله در هند

عبدالله در هند: در صلح با طالبان به سوی طالبانیزه‌کردن افغانستان نمی‌رویم

اطلاعات روز: عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه ملی در جریان سفرش به دهلی نو، گفته است که در صلح با طالبان افغانستان به‌سوی «طالبانیزه شدن» نمی‌رود. او همچنان گفته است که رسیدن به صلح به معنای پذیرفتن افکار و ایده‌های طرف مقابل نیست.

آقای عبدالله این اظهارات را امروز (پنج‌شنبه، ۱۷ میزان) در انستیتوت مطالعات دفاعی و تحلیلی هند مطرح کرده است. او افزوده است که هدف از صلح، کنار گذاشتن خشونت‌ها و رقابت از راه‌های مسالمت‌آمیز است.

عبدالله خشونت‌های کنونی در افغانستان همزمان با مذاکرات جاری در دوحه را یک چالش جدی عنوان کرده و نسبت به افزایش آن ابراز نگرانی کرده است. او خواهان پایان خشونت‌ها در افغانستان و برقراری آتش‌بس دایمی شده است.

به گفته‌ی رییس شورای عالی مصالحه ملی، آنان انتظار داشت که مذاکرات دوحه هرچه زودتر نتیجه بدهد، اما با در نظرداشت پیشینه‌ی منازعه و جنگ،‌ ممکن است مذاکرات زمان‌گیر باشد.

او علاوه کرده است: «ما می‌دانیم که مشکل راه حل نظامی ندارد و طرف جمهوری اسلامی افغانستان آماده است تا با استفاده از این فرصت نقش خود را در موفقیت مذاکرات مسئولانه ایفا نماید. برای موفقیت طبعا ما نیازمند صبر و حوصله‌مندی هستیم.»

عبدالله در پاسخ به پرسشی درباره‌ی تأثیر رقابت‌های هند و پاکستان بر تلاش‌های صلح در افغانستان نیز گفته است: «ما خواهان همکاری کشورهای منطقه در رسیدن به صلح در افغانستان هستیم.»

این درحالی است که عبدالله در یک سفر رسمی چهارروزه در هند به سر می‌برد. جلب حمایت از روند صلح افغانستان یکی از اهداف سفر عبدالله به هند گفته شده است.

او تا کنون با مشاور امنیت ملی و نخست‌وزیر هند دیدار کرده است. قرار است دیدار آقای عبدالله با مقام‌های هندی از جمله وزیر  خارجه‌ی آن کشور برای فردا نیز ادامه یابد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *