خلیل‌زاد و باجوا

صلح افغانستان؛ خلیل‌زاد و رییس ستاد ارتش پاکستان: اشتباهات گذشته نباید تکرار شود

اطلاعات روز: زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه‌ی وزارت خارجه‌ی امریکا برای صلح افغانستان با قمر جاوید باجوا، رییس ستاد ارتش پاکستان دیدار و دو طرف در مورد روند صلح افغانستان گفت‌وگو کرده‌اند.

در خبرنامه‌ای که از سوی سفارت امریکا در اسلام‌آباد به نشر رسیده، آمده است که این دیدار دیروز (پنج‌شنبه، ۱۷ میزان) در حضور سکات میلر، فرمانده عمومی نیروهای ناتو در افغانستان صورت گرفته است.

به نقل از خبرنامه، دو طرف مذاکرات بین‌الافغانی را یک فرصت تاریخی خوانده و توافق کرده‌اند که نباید اشتباهات گذشته تکرار شود و این فرصت از دست برود.

آنان همچنان در این دیدار بر ضرورت کاهش چشمگیر خشونت در افغانستان تأکید کرده و گفته‌اند که همزمان با جریان مذاکرات صلح در قطر، خشونت نیز باید کاهش یابد.

سفارت امریکا در اسلام‌آباد همچنان خاطرنشان کرده است که زلمی خلیل‌زاد و قمر جاوید باجوا در این دیدار در مورد سفر عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان به افغانستان و نقشه‌ی راه برای روابط پساصلح پاکستان و افغانستان نیز بحث و تبادل نظر کرده‌اند.

زلمی خلیل‌زاد در حالی با رییس ستاد ارتش پاکستان در مورد صلح افغانستان دیدار و گفت‌وگو کرده است که حدود سه هفته‌ی پیش مذاکرات بین‌الافغانی به‌صورت رسمی در شهر دوحه، پایتخت قطر آغاز شد. تاکنون اما هیأت‌های مذاکره‌کننده‌ی دو طرف روی اصول مذاکرات به توافق نرسیده‌اند.

دو طرف روی دو موضوع مهم اختلاف دارند. طالبان بر توافق‌نامه‌ی خود با امریکا به‌حیث اساس مذاکرات بین‌الافغانی و همچنان حل اختلافات براساس فقه حنفی تأکید دارند. در مقابل هیأت جمهوری اسلامی افغانستان توافق‌نامه‌ی امریکا با طالبان را به‌حیث اساس مذاکرات قبول ندارد و نیز می‌گوید اختلاف تنها براساس فقه حنفی حل نشود زیرا در افغانستان تنها مذهب حنفی نیست بلکه مذهب جعفری نیز وجود دارد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *