نشست سه‌جانبه‌ی افغانستان، امریکا و ترکمنستان

نخستین نشست سه‌جانبه‌ی افغانستان، امریکا و ترکمنستان برگزار شد

اطلاعات روز: وزارت امور خارجه‌ی کشور اعلام کرده که نخستین نشست سه‌جانبه‌ی افغانستان، امریکا و ترکمنستان از طریق ویدیوکنفرانس برگزار شده است.

در خبرنامه‌ای که از سوی وزارت امور خارجه به نشر رسیده، آمده است که این نشست روز گذشته (پنج‌شنبه، ۱۷ اسد) به ریاست محمدحنیف اتمر، سرپرست وزارت خارجه، رشید مرادوف، وزیر خارجه‌ی ترکمنستان و دیوید هیل، معین سیاسی وزارت خارجه‌ی امریکا برگزار شده است.

به نقل از خبرنامه، طرف‌های اشتراک‌کننده در این نشست روی گسترش راوبط سیاسی، تقویت همکاری امنیتی و توسعه‌ی اقتصادی صحبت و گفت‌وگو کرده‌اند.

وزارت خارجه گفته است که در بخش گسترش روابط و همکاری سیاسی، طرف‌های امریکا و ترکمنستان از موفقیت مذاکرات صلح و حفاظت از دستاوردهای ۱۹ ساله به‌صورت قاطع اعلام حمایت کرده‌اند. آنان همچنان بر رفع موانع ایجاد‌شده در راه مذاکرات «اصلی» صلح و در رسیدن به یک توافق جامع برای حل صلح‌آمیز جنگ افغانستان تأکید کرده‌اند.

وزیر خارجه‌ی ترکمنستان همچنان اعلام کرده است که کشورش آماده‌ی میزبانی از مذاکرات صلح افغانستان می‌باشد.

در همین حال، محمدحنیف اتمر در این نشست گفته است که خواست‌های اساسی دولت افغانستان از مذاکرات کنونی صلح، برداشتن موانع از سر راه نهایی‌سازی طرزالعمل مذاکرات و آغاز گفت‌وگو روی موضوعات آتش‌بس، کاهش خشونت و ایجاد میکانیزم برای تشخیص عوامل خشونت و راه‌های جلوگیری از آن و تلاش در جهت زمینه‌سازی برای توافق صلح می‌باشد.

وزارت خارجه همچنان گفته است که طرف‌های اشتراک‌کننده در نخستین نشست سه‌جانبه‌ی افغانستان، امریکا و ترکمنستان همچنان در بخش همکاری‌های امنیتی برای مبارزه‌ی مشترک با شبکه‌های تروریسی منطقه‌ای و بین‌المللی نیز بحث و گفت‌وگو کرده‌اند.

سه طرف همچنان در مورد اهمیت تطبیق پروژه‌های تاپی، تپ، فایبر نوری، خطوط آهن، انتقال انرژی، کاهش تعرفه‌های گمرکی و ایجاد تعرفه‌های ترجیحی میان افغانستان و ترکمنستان بحث و گفت‌وگو کرده‌اند.

طرف‌های اشتراک‌کننده در این نشست همچنان توافق کرده‌اند که گروه‌های کاری فرعی برای مرور و پیگیری موضوعات مورد بحث ایجاد شود.

وزارت خارجه‌ی کشور گفته است که این گروه قرار است روی موارد مختلف از جمله روابط مردم با مردم، همکاری‌های سرحدی و امنیتی، اقدات مشترک علیه گروه‌های تروریستی، پیشرفت پروژه‌های زیربنایی و ترانزیتی و توسعه تجارت کار کند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *