زلمی خلیل‌زاد

تشدید حملات به‌خاطر امتیازگیری در میز مذاکره خطرناک است

هشدار خلیل‌زاد به طالبان

اطلاعات روز: زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه‌ی امریکا برای صلح افغانستان می‌گوید که تشدید حملات به‌خاطر امتیازگیری در میز مذاکره «بسیار خطرناک» است. او میزان خشونت‌ها در افغانستان را به‌صورت عمومی «بلند» و «اندوهبار» توصیف کرده است.

آقای خلیل‌زاد بامداد امروز (دوشنبه، ۲۸ میزان) در رشته‌تویتی همچنان گفته است که استفاده از روش افزایش خشونت‌ها به روند صلح آسیب زده و در نهایت سبب تکرار محاسبات نادرست گذشته‌ی «رهبران افغان» می‌شود.

به گفته‌ی خلیل‌زاد، ادامه‌ی میزان بلند خشونت‌ها می‌تواند روند صلح، توافق‌نامه‌ی دوحه و این درک بُنیادی که هیچ راه حل نظامی برای جنگ افغانستان وجود ندارد، را تهدید کند.

خلیل‌زاد تأکید کرده است با وجودی که اخیرا در مورد کاهش خشونت‌ها در کشور توافق شده بود، اما همچنان میزان خشونت‌ها «اندوهبار» است و «تراژیدی غور» آخرین نمونه‌ای است که در آن شمار زیادی از افغان‌ها جان‌شان را از دست دادند.

نماینده‌ی ویژه امریکا برای صلح افغانستان افزوده است که کاهش خشونت‌ها در محراق توافق‌نامه‌ی دوحه قرار داشت و به تازگی نیز طرفین مجددا تعهد سپرده‌اند که تمام ابعاد این توافق‌نامه عملی شود.

او نوشته است: «ما باید به حرف و محتوای آنچه که بر آن مذاکره شد و اخیراً بر آن تفاهم شد، پایبند بمانیم، چون راه برای کاهش تلفات افغان‌ها و حفظ یک فرصت تاریخی صلح را میسر می‌سازد، که نباید از دست برود.»

از سوی هم، زلمی خلیل‌زاد ادعای طالبان مبنی بر نقض توافق‌نامه‌ی دوحه از سوی نیروهای امریکایی را رد کرده و گفته است که اتهامات بی‌بُنیاد سبب پیشرفت صلح نمی‌شود.

روز گذشته طالبان در اعلامیه‌ای ادعا کرده بود که نیروهای امریکایی با انجام حملات هوایی بر مناطق غیرجنگی در هلمند و فراه، توافق‌نامه‌ی دوحه را نقض کرده‌اند.

به دنبال آن، نیروهای امریکایی مستقر در افغانستان این ادعا را رد کرده و گفتند که حملات هوایی در حمایت از نیروهای افغان صورت گرفته است و در آینده نیز ادامه خواهد داشت.

مورگان اورتگاس، سخن‌گوی وزارت خارجه‌ی امریکا نیز در تویتی ادعای طالبان را رد کرده و گفته است که پایبندی به توافق‌نامه‌ی امریکا – طالبان و اعلامیه‌ی مشترک کابل – واشنگتن برای رسیدن به صلح مهم است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *