وزارت مالیه افغانستان

در ده ماه گذشته بیش از ۱۳۵ میلیارد افغانی عواید جمع‌آوری شده است

وزارت مالیه

وزارت مالیه‌ی کشور اعلام کرده است که از آغاز سال مالی جاری تاکنون مبلغ ۱۳۵ میلیارد و ۷۶۷ میلیون افغانی عواید ملی جمع‌آوری شده است.

در اعلامیه‌ی این وزارت که امروز (شنبه، ۳ عقرب) منتشر شده، آمده است که تنها در دو هفته‌ی اخیر، مبلغ هشت میلیارد و ۷۶۷ میلیون افغانی عواید ملی جمع‌آوری شده است.

به نقل از اعلامیه، از این میان، ۸۰۸ میلیون افغانی از مستوفیت‌ها، دو میلیارد و ۵۷۴ میلیون افغانی از عواید مالیاتی، یک میلیارد و ۵۲۰ میلیون افغانی از عواید غیرمالیاتی و سه میلیارد و ۸۳۶ میلیون افغانی از بخش گمرکات به‌دست آمده است.

از سوی هم، وزارت مالیه افزوده است که از آغاز سال مالی جاری تا امروز، مبلغ ۸۹ میلیارد و ۱۸۸ میلیون افغانی معادل ۵۴ درصد بودجه‌ی انکشافی و مبلغ ۲۰۹ میلیارد و ۱۴۳ میلیون افغانی معادل ۶۸ درصد بودجه‌ی عادی به مصرف رسیده است.

براساس معلومات این وزارت، از مجموع کل بودجه‌ی سال مالی جاری، مبلغ ۲۸۹ میلیارد و ۳۳۱ میلیون افغانی معادل ۶۳ درصد آن به مصرف رسیده است.

بودجه‌ی سال مالی ۱۳۹۹ خورشیدی ۴۲۸ میلیارد و ۳۸۰ میلیون افغانستان در نظر گرفته شده بود. از این جمله ۲۸۹ میلیارد افغانی آن بودجه عادی و ۱۳۹ میلیارد دیگر آن بودجه انکشافی است.

با شیوع ویروس کرونا در کشور، حکومت سند بودجه را تعدیل و مبلغ ۸۹ میلیارد افغانی دیگر را به‌خاطر مبارزه‌ی مؤثر و همه‌جانبه با ویروس کرونا، حمایت از مردم و رفاه عامه اضافه کرد. طرح پیشنهادی حکومت در این زمینه از سوی مجلس نمایندگان نیز تصویب شد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *