سرور دانش

به حالت محرمیت اسناد در ادارات باید پایان داده شود

دانش:

سرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری کشور می‌گوید که برای تطبیق اهداف دولت‌داری باز، در ادارات دولتی به حالت محرمیت اسناد، پلان‌ها و برنامه‌های ادارات عامه پایان داده شود.

آقای دانش که امروز (شنبه، ۲۴ عقرب) در نشست ملی مشارکت دولت داری باز در کابل صحبت می‌کرد، گفت که بدون تطبیق قانون دسترسی به اطلاعات و شریک‌کردن تمامی اطلاعات مربوط به برنامه‌ها، فعالیت‌ها و دستاوردهای ادارات، شفافیت، پاسخ‌گویی و زمینه‌ی مشارکت عامه تأمین نمی‌شود.

او از مسئولان ادارات دولتی خواست که قانون دسترسی به اطلاعات را به صورت «دقیق» و «جدی» در ادارات شان تطبیق کنند.

معاون دوم ریاست‌جمهوری همچنان گفت که دولت افغانستان در راستای تطبیق اهداف دولت‌داری باز و فراهم‌سازی زمینه‌ی دولت‌داری باز گام‌های بزرگی برداشته است.

با این حال، او اما تأکید کرد که هنوز تا نهادینه‌شدن دولت‌داری باز افغانستان فاصله‌ی زیادی دارد و هنوز در آغاز راه است. آقای دانش گفت که برای تطبیق کامل اهداف دولت‌داری باز باید بیشتر تلاش شود و ادارات نیز مسئولانه برخورد کنند.

او همچنان افزود که برای تطبیق کامل اهداف دولت‌داری باز به تقویت دولت سازی، تقویت نهادهای اصلی حکومت، تطبیق کامل قانون اساسی، نهادهای مستقل و قدرتمند مبارزه با فساد، نهادهای کشفی و عدلی و قضایی قدرتمند برای تنفیذ قانون، شفافیت در استخدام‌ها در بخش‌های غیرنظامی و نظامی، نقش مسئولانه نهادهای مدنی در روند دولت‌داری و جلوگیری از مداخلات سیاسی و سیاسی‌ساختن ادارات دولتی، نیاز است.

دولت‌داری باز به مدیریت دولت از طریق افزایش شفافیت، حساب‌دهی، مشارکت عامه در تصمیم‌گیری‌ها و استفاده از تکنالوژی خوانده شده است.