با خروج نیروهای امریکایی، چه بر سر افغانستان می‌آید؟

ترمپ دستور خروج نظامیان امریکایی از افغانستان را صادر کرد

وزارت دفاع امریکا (پنتاگون) اعلام کرده است که دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری این کشور دستور خروج حدود دو هزار سرباز امریکایی از افغانستان را صادر کرده است.

کرستوفر میلر، سرپرست وزارت دفاع امریکا روز گذشته (سه‌شنبه، ۲۷ عقرب) در یک نشست در مقر پنتاگون گفته است که تا ۱۵ جنوری سال آینده‌ی میلادی (۲۰۲۱) تعداد نیروهای امریکایی در افغانستان به دو هزار و ۵۰۰ نفر کاهش خواهد یافت.

از سویی هم، آقای میلر افزوده است که برنامه‌ی خروج نیروهای کشورش از عراق نیز به دستور دونالد ترامپ آغاز می‌شود و تا ۱۵ جنوری سال آینده شمار این نیروها به دو هزار و ۵۰۰ نفر کاهش می‌یابد.

هم‌اکنون شمار نیروهای امریکایی در افغانستان به چهار هزار و ۵۰۰ نفر و در عراق به سه هزار نفر می‌رسد.

در همین حال، سرپرست وزارت دفاع امریکا گفته است که خروج این نیروها به نحوی صورت خواهد گرفت که از شهروندان امریکایی در این دو کشور محافظت شود.

از سویی هم، او تأکید کرده است که در این مورد با رییس‌جمهور اشرف غنی و ینس استولتنبرگ، دبیرکل سازمان ناتو نیز صحبت کرده است.

دبیرکل ناتو اما در واکشن به اعلام پنتاگون مبنی بر خروج نیروهای امریکا از افغانستان گفته است که این برنامه در این کشور پرهزینه خواهد بود.

ارگ ریاست‌جمهوری کشور نیز در خبرنامه‌ای گفته است که آقای غنی با سرپرست وزارت دفاع امریکا در مورد روابط دو کشور و روند صلح از طریق تلفن صحبت کرده است.

در خبرنامه تأکید شده است که سرپرست وزارت دفاع امريكا در این گفت‌وگو به كيفيت حمايت دوامدار نيروهاي نظامي امريكا ازافغانستان تأكيد كرد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *