مجلس سنا

جنایت جنگی نیروهای استرالیایی در افغانستان در دادگاه لاهه بررسی شود

مجلس سنا:

به دنبال نشر گزارش تحقیقی بازرس کل نیروهای دفاعی استرالیا از تخطی‌های جنگی نیروهای ویژه‌ی ارتش آن کشور در افغانستان، مجلس سنای کشور خواهان بررسی آن توسط دادگاه لاهه شده است.

در خبرنامه‌ای که امروز (یک‌شنبه، ۲ قوس) از سوی مجلس سنا به نشر رسیده، آمده است که اعضای آن ضمن استقبال از عذرخواهی دولت استرالیا در مورد مرتکب‌شدن «جنایت جنگی» توسط نیروهای آن کشور در افغانستان، تأکید کرده‌اند که باید با مرتکبان آن مطابق قوانین بین‌المللی برخورد شود.

به نقل از خبرنامه، آنان در نشست عمومی امروز این مجلس همچنان تأکید کرده‌اند که باید دولت استرالیا به قربانیان این جنایت جنگی غرامت بپردازد.

از سویی هم، سناتوران کشور گفته‌اند که سایر جنایات دیگر جنگی که از سوی نیروهای بین‌المللی در افغانستان صورت گرفته، نیز باید توسط دادگاه لاهه پیگیری شود.

گزارش تحقیقی وزارت دفاع استرالیا در مورد تخطی‌های جنگی نیروهای ویژه‌ی ارتش آن کشور در افغانستان روز پنج‌شنبه‌ی هفته‌ی گذشته (۲۹ عقرب) منتشر شد. در این گزارش ۵۷ حادثه بررسی شده و هزاران نفر در آن شهادت داده‌اند.

در این گزارش که پس از چهارسال تحقیقات آماده شده، آمده است که نیروهای ویژه‌ی استرالیا در جریان جنگ افغانستان ۳۹ نفر را به‌طور غیرقانونی کشته‌اند. در گزارش همچنان آمده است که ۲۵ نفر از نیروهای ویژه‌ی هوایی استرالیا در این کشتارها دست داشته‌اند.

جنرال انگس کمپبل، فرمانده ارشد وزارت دفاع استرالیا گفته است که «موارد خجالت‌آوری» از یک «فرهنگ جنگ‌آوری» در میان سربازان در این گزارش فاش شده است.

او همچنان گفته است: «ادعا نمی‌شود که هیچ یک از این‌ها در شرایطی اتفاق افتاده که عامل ارتکاب دچار ابهام، سردرگمی یا اشتباه بوده است.»

افغانستان از نشر گزارش وزارت دفاع استرالیا استقبال کرد و آن را یک اقدام لازم در جهت تأمین شفافیت و کسب اطمینان از طی مراحل قانونی، تأمین عدالت و رسیدگی به قضایای قتل غیرقانونی شهروندان افغانستان خواند.