مایک پمپئو، وزیر خارجه‌ی امریکا

ترمپ نمی‌خواهد نیروهای امریکایی را در جایی حفظ کند که به نفع امریکا نباشد

وزیر خارجه‌ی امریکا:

مایک پمپئو، وزیر خارجه‌ی ایالات متحده‌ی امریکا بر خروج نیروهای امریکایی از افغانستان تأکید کرده و گفته است که رییس‌جمهور دونالد ترمپ نمی‌خواهد سربازان را در جایی حفظ کند که به نفع امریکا نباشد.

آقای پمپئو روز گذشته (پنج‌شنبه، ۶ قوس) در گفت‌وگو با شبکه فاکس نیوز گفته است که برنامه‌ی خروج نیروهای امریکایی از افغانستان تنظیم شده است. او افزوده است که نبود نیروهای امریکایی در افغانستان به معنای ناامن شدن امریکا نیست.

وزیر خارجه‌ی امریکا به فاکس‌نیوز گفته است که آنان درحال محافظت از کشورشان هستند. او در عین حال تأکید کرده است در صورتی که حضور نیروهای امریکایی در بیرون از این کشور خلاف منافع ایالات متحده و متحدانش باشد، مردان و زنان جوان [سربازان] را در معرض خطر قرار نمی‌دهند.

پمپئو در جریان صحبت‌هایش با فاکس‌نیوز به افزایش خشونت‌ها در افغانستان نیز اشاره کرده، اما گفته است که سطح تهدید‌ها در برابر نیروهای امریکایی پس از توافق‌نامه‌ی دوحه کاهش یافته است.

وزیر خارجه‌ی امریکا همچنان گفته است که در جریان سفرش به دوحه با هیأت‌های مذاکره‌کننده‌ی جمهوری اسلامی افغانستان و گروه طالبان درباره‌ی نیاز به ادامه‌ی مذاکرات که منجر به یک افغانستان واحد و مستقل شود، صحبت کرده است.  او گفته که از دو طرف خواسته است تا سطح خشونت‌ها را کاهش دهند.

به گفته‌ی پمپئو، مذاکرات صلح همچنان ادامه دارد و امریکا نیز در مسیر درست قرار دارد.

وزارت دفاع امریکا (پنتاگون) در ۲۷ عقرب اعلام کرده بود که دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری این کشور دستور خروج حدود دو هزار سرباز امریکایی از افغانستان را صادر کرده است.

کرستوفر میلر، سرپرست وزارت دفاع امریکا در آن زمان در یک نشست در مقر پنتاگون گفته بود که تا ۱۵ جنوری سال آینده‌ی میلادی (۲۰۲۱) تعداد نیروهای امریکایی در افغانستان به دو هزار و ۵۰۰ نفر کاهش خواهد یافت.