کار ساخت مرکز صحی در پکتیکا

کار دو باب مرکز صحی در پکتیکا تکمیل نشده، اما هزینه‌ی کامل آن پرداخت شده است

یافته‌های یک گزارش تحقیقی:

یافته‌های یک گزارش تحقیقی نشان می‌دهد که با وجود پیشرفت اندک کار دو باب مرکز صحی BHC در ولسوالی‌های نکی و ورممی ولایت پکتیکا، هر دو پروژه به عنوان پروژه‌های تکمیل شده تسلیم داده شده و مبلغ ۲۰ میلیون افغانی هزینه‌ی آن نیز کامل پرداخت شده است.

در این گزارش که از سوی خبرگزاری پژواک منتشر شده، آمده است که کار این دو باب مرکز صحی براساس قرارداد باید تا پایان سال ۱۳۹۶ خورشیدی تکمیل می‌شد، اما نه تنها که این کار صورت نگرفته، بلکه پول آن کامل خارج و به جیب‌های شخصی رفته است.

پژواک به اسنادهای دست‌داشته‌اش استناد کرده و گفته است که ریاست صحت عامه پکتیکا در نامه‌ای به مقام ولایت گفته است که کار این دو باب مرکز صحی باید تا پایان ۱۳۹۶ خورشیدی تکمیل شود. مقام ولایت نیز بر پیشبرد کارهای تدارکاتی این پروژه‌ها تأکید کرده است.

در گزارش پژواک به نقل از اسدالله رسولی، رییس صحت عامه‌ی پکتیکا آمده است که کار این دو باب مرکز صحی تنها ۱۵ درصد پیش رفته است.

رسولی به پژواک گفته است: «کارهای کلینیک ورممی در سال ١٣٩٦ آغاز شده و در همین سال باید تکمیل می شد؛ اما ۱۵ درصد کار آن انجام شده است و مسئولان آن زمان، این کار را به شکل پروژه تکمیل شده تسلیم کرده‌اند.»

او در مورد مرکز صحی ولسوالی نکی نیز گفته است: «کارهای کلینیک ولسوالی نکی نیز در سال ١٣٩٦ آغاز شده بود و در همین سال باید به پایان می‌رسید؛ هرچند کارهای بسیار اندک انجام داده شده است؛ اما بیشتر آن بی‌کیفیت بود و دوباره تخریب شده است؛ اما از سوی مقامات آن زمان به تسلیمی گرفته شده است.»

چند باشنده‌ی ولسوالی ورممی نیز به پژواک گفته‌اند که با گذشت چند سال از آغاز کار مرکز صحی در این ولسوالی، هنوز هم کار آن تکمیل نشده است.

در همین حال، غازی دانش، سخن‌گوی والی پکتیکا به خبرگزاری پژواک گفته است که آنان در مورد کارهای این مرکز صحی معلومات دقیق ندارند.

در گزارش به نقل از دانش آمده است: «این سؤال را باید الیاس وحدت والی آن زمان و داکتر ولی گل رئیس صحت عامه‌ی آن زمان جواب بدهند.»

ولی گل، رییس پیشین صحت عامه پکتیکا اما به پژواک گفته است که او کلینک‌های صحی در ولسوالی نکی و ورممی را تسلیمی نگرفته است. «من تسلیم نشده‌ام. اگر مقامات آن زمان تسلیم شده باشند، من در مورد آنها معلومات ندارم.»

الیاس وحدت، والی سابق پکتیکا نیز به خبرگزاری پژواک گفته است که در حال حاضر، برای بحث در مورد این موضوع فرصت ندارد.