20 هزار زندانی افغان در ایران

ایران برای سپردن ۲۰ هزار زندانی به دولت افغانستان اعلام آمادگی کرد

بهادر امینیان، سفیر ایران در کابل در دیدار با فضل‌احمد معنوی، وزیر عدلیه‌ی کشور گفته است که کشورش آماده است حدود ۲۰ هزار زندانی شهروند افغانستان را به این کشور بسپارد.

وزارت عدلیه در اعلامیه‌ای گفته است که این دیدار صبح امروز (یک‌شنبه، ۹ قوس) انجام شده و دو طرف درباره‌ی همکاری‌های عدلی میان کابل و تهرات و «استرداد مجرمان» گفت‌وگو کرده‌اند.

بهادر امینیان افزوده است که وزارت دادگستری ایران آماده است همکاری و تبادل تجربه‌ها با وزارت عدلیه‌ی افغانستان را تقویت کند. به گفته‌ی او، وزارت دادگستری ایران از وزیر عدلیه‌ی افغانستان برای سفر به تهران دعوت کرده است تا دو طرف در مورد همکاری‌ها و تبادل تجربه‌ها گفت‌وگو کنند.

او گفته است که حدود ۳.۵ میلیون پناهجوی افغان در ایران حضور دارند و حدود ۲۰ هزار شهروند افغانستان نیز در زندان‌های آن کشور زندانی اند. او علاوه کرده است که پرونده‌های ۲۶۰۰ زندانی شهروند افغانستان در زندان‌های ایران تکمیل و آماده‌ی انتقال به افغانستان است.

سفیر ایران ضمن اعلام آمادگی برای سپردن این زندانیان به دولت افغانستان، همچنان از دولت افغانستان خواسته است که در مورد سپردن ۲۵ زندانی ایرانی به این کشور توجه کند.

در همین حال، فضل‌احمد معنوی، وزیر عدلیه‌ی کشور در این دیدار گفته است که تلاش می‌شود تا برای مشکل مهاجران افغان در ایران و انتقال زندانیان افغان از آن کشور یک راه حل منطقی جستجو شود.

معنوی همچنان گفته است که موافقت‌نامه‌ای در زمینه‌ی استرداد مجرمان میان کابل و تهران وجود دارد و تلاش‌می‌شود این موافقت‌نامه تقویت و تطبیق شود.