تتسو ناکامورا

نخستین سالگرد ترور «کاکامراد»؛ غنی: پروژه‌های ناتمام ناکامورا را تکمیل می‌کنیم

همزمان با نخستین سالگرد ترور تتسو ناکامورا، رییس مؤسسه‌ خیریه‌ی «خدمات پزشکی صلح جاپان»، رییس‌جمهور اشرف غنی می‌گوید که حکومت افغانستان تلاش می‌کند تا پروژه‌های ناتمام او را در ولایت‌های لوی پکتیا و کابل تکمیل کند.

آقای غنی امروز (جمعه، ۱۴ قوس) در پیامی به مناسب نخستین سالگرد ترور او گفته است: «حکومت افغانستان در راستای تکمیل‌نمودن پروژه‌های ناتمام داکتر ناکامورا، از جمله در زمینه‌های احیای جنگلات،توسعه‌ی زراعت و مدیریت آب در ولایات لوی پکتیا و کابل تلاش خواهد کرد تا رویاهای وی برای یک افغانستان سرسبز و شاداب تحقق دهد.»

او همچنان گفته است که تروریستان گرچند او را ترور کرد، اما میراث روشنی را که ناکامورا از خود بر جای گذاشت و روحیه‌ی عالی او به‌خاطر انجام کارها، در قلب هر افغان و نسل‌های آینده جاویدان خواهد ماند.

رییس‌جمهوری کشور گفته است که او دشت‌هی وسیع را به جنگلات انبود در مدت دو سال در افغانستان مبدل کرده است که دشت «گمبیری» در شرق افغانستان مثال عمده‌ی آن می‌باشد.

او تأکید کرده است که میراث‌های «گرانبها»ی ناکامورا باید تعقیب شود. آقای غنی افزوده است: «او با بی‌اعتنایی ها مبارزه می‌کرد و با اشتیاق و ثابت قدمی به تمام به افراد آسیب‌پذیر و نیازمند، خدمت می‌کرد. مهربانی و انسانیت در وجودش موج می‌زد تا دردها و مشکلات مردم ما را التیام بخشد.»

 او همچنان در بخشی از پیام خود گفته است: «ناکامورا یک شخصیت الهام‌بخش و نامدار در میان افغان‌ها بود. او در اوج شهرت قرار داشت و مردم افغانستان به وی کاکامراد نام گذاشته بودند.»

رییس‌جمهور غنی تأکید کرده است که ترور تتسو ناکامورا کار «دشمنانی که افغانستان مترفی را تحمل ندارند». بوده است.

تتسو ناکامورا همراه با پنج همکار افغان خود یک سال پیش در چنین روزی (۱۳ قوس ۱۳۹۸ خورشیدی) در نتیجه‌ی یک حمله‌ی مسلحانه در شهر جلال‌آباد، مرکز ننگرهار کشته شد. پیکر او سه روز بعد از افغانستان در یک پرواز ویژه به جاپان انتقال یافت. همسر و دختر آقای ناکامورا برای انتقال پیکر او از توکیو به کابل آمده بودند.

یک هفته پس از این رویداد، مقام‌های محلی ولایت ننگرهار اعلام کردند که دو نفر را در پیوند به این حمله بازداشت کرده‌اند.

تتسو ناکامورا شهروند جاپان بود، اما رییس‌جمهور اشرف غنی به پاس خدمات «ناکامورا» به او «تابعیت افتخاری افغانستان» را نیز اعطا کرده بود.

او در میان ساکنان ولایت ننگرها به «کاکامراد» مشهور بود.