پیام اطلاعات روز به‌مناسبت دریافت جایزه‌ی مبارزه با فساد

پیام اطلاعات روز به‌مناسبت دریافت جایزه‌ی مبارزه با فساد

روزنامه اطلاعات روز در شرایطی برنده‌ جایزه‌ی مبارزه با فساد سال ۲۰۲۰ سازمان شفافیت بین‌الملل می‌شود که افغانستان سومین کشور فاسد جهان است. این رخداد احساس دوگانه و متضادی برای ما در قبال داشته است. از یک‌سو متأثرکننده است که کشور ما در رده‌ی فاسدترین کشورهای جهان قرار دارد و از سوی دیگر مایه‌ی خرسندی از این‌که به‌عنوان یک رسانه، در مبارزه با فساد دست‌کم به حداقل مسئولیت‌های‌مان عمل کرده‌ایم.

برنده‌شدن اطلاعات روز در این جایزه درست در روزهایی اتفاق می‌افتد که افغانستان برای دومین سال پیاپی مرگبارترین کشور دنیا برای غیرنظامیان شناخته شده و زخم قربانیان خانواده‌ی رسانه‌های افغانستان در کابل و هلمند تازه است. افزون بر این‌که کشور ما یکی از مرگبارترین کشورها برای غیرنظامیان و خبرنگاران است، به‌تازگی محدودیت‌های جدید و جدی بر فعالیت خبرنگاران در ولایات به دلایل امنیتی اعمال شده است.

ما از آوردن این جایزه به افغانستان خوشحالیم و آن را یک دستاورد مهم برای رسانه‌های آزاد در کشور می‌پنداریم. ما به خوبی‌ آگاهیم که این دستاورد در پی تلاش‌های حرفه‌ای و سخت‌کوشی همکاران اطلاعات روز و نهادهای حامی این رسانه در داخل و خارج از کشور ممکن شده است. اطلاعات روز همه‌ی همکاران و حامیانی را که در یک دهه‌ی گذشته با این نهاد همکاری‌های تأثیرگذاری داشته است، در این دستاورد مشترک سهیم می‌داند.

ضمن این‌که قدردان این دستاورد همکاران اطلاعات روز هستیم، درک می‌کنیم که این جایزه مسئولیت ما را سنگین‌تر و توقع عملکرد حرفه‌ای از ما را بیشتر کرده است. تعهد صریح اطلاعات روز بر این است که با درک مسئولیت سنگین‌تر، عملکرد مؤثرتری در راستای مبارزه با فساد داشته باشد.

اگرچه این جایزه‌ را برای رسانه‌های آزاد افغانستان یک دستاورد نویدبخش می‌دانیم اما از سوی دیگر، چشم‌انداز آزادی بیان و رسانه‌های آزاد در متن روند سیاسی جاری در کشور، مبهم و تاریک است و ممکن است روند رو به رشد نهادینه‌شدن آزادی بیان و رسانه‌های آزاد در کشور آسیب‌های سختی ببیند.

ما انتظار داریم که دولت افغانستان به نگرانی‌های روزافزون رسانه‌ها از امنیت و دسترسی آزادانه به اطلاعات به‌صورت جدی توجه کرده و جامعه‌ی جهانی از دستاورد برجسته‌ی آزادی بیان و رسانه‌های آزاد در تحولات سیاسی احتمالی آینده با قاطعیت حمایت و حفاظت کند.

ما همچنان امیدواریم که با ختم جنگ و تعهد به مبارزه‌ی واقعی با فساد، کشور ما از صدر فهرست فاسدترین و مرگبارترین کشورهای جهان به جایگاه بهتری برسد. برای ما، تجلیل واقعی از مبارزه با فساد زمانی است که افغانستان در نیمه‌ی اول فهرست شفافیت و فساد سازمان شفافیت بین‌الملل قرار بگیرد. تا رخ‌دادن این اتفاق نیکو برای سرزمین ما، اطلاعات روز کماکان علیه فساد خواهد بود.

اطلاعات روز از تمام مخاطبان خود که این جایزه را به این روزنامه و ذکی دریابی تبریک گفته‌اند، سپاس‌گزاری می‌کند و آن را مایه انگیزه و دلخوشی خود می‌داند.