زمان احمدی

زمان احمدی بدون موجب قانونی توقیف شده و باید فورا رها شود

وزارت اطلاعات و فرهنگ:

دو روز پس از توقیف زمان احمدی، مدیرمسئول هفته‌نامه‌ی خصوصی «ستاگیدیا» در ولایت بامیان، وزارت اطلاعات و فرهنگ می‌گوید که او بدون هیچ موجب قانونی توقیف شده است.

وزارت اطلاعات و فرهنگ امروز (شنبه، ۲۲ قوس) با نشر خبرنامه‌ای با توقیف زمان احمدی مخالفت کرده و گفته است که او باید هرچه زودتر از توقیف آزاد شود.

در خبرنامه تأکید شده است: «اگر موضوع قابل رسیدگی در میان باشد، باید از مجرای قوانین نافذ کشور به آن پرداخته شود.»

وزارت اطلاعات و فرهنگ افزوده است که مسائیل مربوط به تخطی‌های رسانه‌ای براساس قانون «رسانه‌های همگانی» در کمیسیونی که برای رسیدگی به شکایت‌ها و تخطی‌های رسانه‌ای ایجاد شده است، بررسی شود.

زمان احمدی و ۱۲ فعال مدنی دیگر دو روز پیش (پنج‌شنبه، ۲۰ قوس) در شهر بامیان بازداشت شد.

اسماعیل ذکی، رییس جامعه‌ی مدنی بامیان در آن هنگام به روزنامه اطلاعات روز گفت که این افراد شامل عیدمحمد ورسی، میرزامحمد، اسحاق، رضا کرمانی، نجیب‌الله تمیم، سلیمان احمدی، عبدل دانشیار، قاسم، سلیم، فریدون، کریم و عبدالرحیم می‌شوند.

او گفت که این افراد در پیوند به اعتراض پنجم قوس سال ۱۳۹۷ خورشیدی بازداشت شده‌اند. یک منبع معتبر حکومتی که نخواست نامش ذکر شود، نیز این موضوع را در صحبت با روزنامه اطلاعات روز تأیید کرد.

او گفت که این افراد متهم اند که مردم را برای شرکت در این اعتراض «خشونت‌بار» تشویق کرده‌اند. به گفته‌ی این منبع، آنان پس از آنکه از حضور در دادگاه خودداری کرده، بازداشت شده‌اند.

این اعتراض در پیوند به بازداشت عبدالغنی علی‌پور، از فرماندهان خیزش مردمی در ولایت میدان‌وردک راه‌اندازی شده بود. اعتراض به خشونت گرایید و پولس برای متفرق‌کردن معترضان اقدام به تیراندازی کردند که در نتیجه، دو نفر کشته و ۱۵ نفر دیگر زخمی شدند.