ثبت هنر مینیاتور در یونسکو بدون نام افغانستان؛ کابل اعتراض کرد

وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان به ثبت هنر مینیاتور به نام ایران، ترکیه، جمهوری آذربایجان و ازبیکستان در فهرست میراث‌های جهانی سازمان یونسکو رسما اعتراض کرده است.

در اعلامیه‌ی این وزارت که امروز (پنج‌شنبه، ۲۷ قوس) منتشر شده، آمده است که منشأ و زادگاه اصلی هنر مینیاتور افغانستان است.

طاهر زهیر، سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ در این اعلامیه گفته است که این وزارت طی نشست‌های که با مسئولان یونسکو در کابل داشته‌اند، اعتراض رسمی خود را در زمینه شریک کرده و خواستار پیگیری قضیه از مراجع اصولی آن شده است.

آقای زهیر همچنان گفته است که طی مکتوب‌های رسمی به سازمان یونسکو به‌خاطر ثبت هنر مینیاتور در میراث‌های جهانی، موضوع را رسما تعقیب کرده و اداره یونسکو نیز از دریافت مکتوب و از ثبت هنر مینیاتور به‌عنوان میراث مشترک به وزارت اطلاعات و فرهنگ اطمینان داده است.

هنر مینیاتور روز گذشته در حاشیه‌ی پانزدهمین اجلاس کمیته بین‌الدول میراث فرهنگی ناملموس به نام ایران، ترکیه، جمهوری آذربایجان و ازبیکستان ثبت شده است.

وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان ثبت این هنر را در میراث جهانی در مغایرت صریح با مواد مندرج کنوانسیون حفاظت از میراث‌های فرهنگی ناملموس (۲۰۰۳) دانسته و افزوده است که این امر باعث ایجاد فضای عدم همکاری فرهنگی میان کشورهای مربوطه می‌شود.

این وزارت از یونیسکو خواسته است که به این موضوع از مجراهای اصولی و دیپلوماتیک رسیدگی کرده و به ثبت هنر مینیاتور به‌عنوان میراث فرهنگی مشترک افغانستان، ایران، ترکیه، جمهوری آذربایجان و ازبیکستان اقدام کند.