مهاجران افغان

افغانستان از نظر تعداد مهاجران در رده‌ی دوم جهانی قرار دارد

نورالرحمان اخلاقی:

همزمان با روز جهانی مهاجران، نورالرحمان اخلاقی، وزیر امور مهاجرین و عودت‌کنندگان می‌گوید که افغانستان از نظر تعداد مهاجران در رده‌ی دوم جهانی قرار دارد.

آقای اخلاقی امروز (جمعه، ۲۸ قوس) در پیامی به مناسبت روز جهانی مهاجران گفته است که هم‌اکنون بیش از شش میلیون مهاجر افغان در سراسر جهان زندگی می‌کنند.

او افزوده است: «اصلی‌ترین نکته‌ی مرتبط به مهاجرت در کشور ما این است که یک گروه جنگ‌افروز، ناسازگار به زندگی معاصر بشر و بی‌اعتنا به حقوق بشری و حقوق شهروندی مردم، عامل مهاجرت میلیونی و درازمدت شهروندان کشور شده است.»

وزیر امور مهاجرین و عودت‌کنندگان تأکید کرده است که از این گروه به عنوان عامل مهاجرت نباید قباحت‌زدایی شود.

از سویی هم، او گفته است که دولت افغانستان از وضعیت «اسفبار» مهاجران در مسیر راه‌ها و تعدای از کشورهای میزبانی مطلع است و برای بهبود این وضع به‌صورت دوامدار تلاش می‌کند.

نورالرحمان اخلاقی افزوده است: «تلاش پیگیر ما این است تا بحث مهاجرت را با تفکیک شاخصه‌های معرفتی آن مدیریت کنیم و با شناخت و تقسیم‌بندی مناسب از وضعیت هموطنان ما که در بیرون از کشور به‌سر می‌برند، شیوه‌ی‌ خدمت‌رسانی خود را همخوان با وضعیت حقوقی حضورشان در کشورهای دیگر بسازیم»

او تأکید کرده است که بحران مهاجرت مسئولیت سنگینی به دوش دولت افغانستان گذاشته و دولت با مدیریت سالم، کارآمد و مؤثر باید از پس این مسئولیت «بزرگ» به‌درآید.