کمیسیون انتخابات به حکومت: سه انتخابات را در ماه میزان ۱۴۰۰ برگزار کنیم

کمیسیون مستقل انتخابات کشور به حکومت پیشنهاد کرده است که انتخابات پارلمانی ولایت غزنی، شوراهای ولایتی و تعدادی از شهرداری‌ها در ماه میزان سال آینده‌ی خورشیدی (۱۴۰۰) برگزار شود.

حواعلم نورستانی، رییس کمیسیون انتخابات که امروز (شنبه، ۲۹ قوس) در یک نشست خبری در کابل صحبت می‌کرد، گفت که تمامی آمادگی‌‌های تخنیکی و عملیاتی برای برگزاری این انتخابات در ماه میزان سال آینده توسط این کمیسیون گرفته شده است.

او همچنان افزود که ارزیابی مجدد مراکز رأی‌دهی، اصلاح فهرست رأی‌دهندگان و ثبت‌نام تقویتی رأی‌دهندگان از مهم‌ترین موضوعاتی است که قبل از برنامه‌های عملیاتی انتخابات پارلمانی غزنی، شوراهای ولایتی و شهرداری‌ها توسط کمیسیون انتخابات اجرا خواهد شد.

خانم نورستانی تأکید کرد که این کمیسیون براساس تجارب کسب‌شده از انتخابات گذشته، تلاش می‌کند که این انتخابات را خوب‌تر تنظیم و مدیریت کند.

در همین حال، او گفت که کمیسیون انتخابات مصمم است که تمامی مسائیل انتخاباتی را به‌منظور اخذ دیدگاه‌ها و نظریات جوانب ذیدخل و حامیان بین‌المللی انتخابات افغانستان با آنان در میان بگذارد. رییس کمیسیون انتخابات افزود که این کمیسیون سند پروژه‌ی حمایت از انتخابات را با دفتر معاونیت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) و برنامه‌ی انکشافی ملل متحد به امضا رسانده است.

او همچنان از حکومت افغانستان خواست که با فراهم‌نمودن بودجه و تأمین امنیت این انتخابات، زمینه‌ی برگزاری آن را فراهم کند.

در همین حال، حبیب‌الرحمان ننگ، رییس دارالانشای کمیسیون انتخابات در این نشست خبری گفت که برای برگزاری انتخابات پارلمانی غزنی، ۱۹ میلیون دالر و برای انتخابات شوراهای ولایتی و شهرداری‌ها نیز ۸۰ میلیون دالر مدنظر گرفته شده است.

او تأکید کرد که این رقم نهایی نیست و ممکن در آینده تغییر کند.

در همین حال مولانا محمد عبدالله، عضو کمیسیون انتخابات با اشاره به شیوه‌ی برگزاری انتخابات پارلمانی غزنی، شوراهای ولایتیِ و شهرداری‌ها گفت که این انتخابات به شیوه‌ی انتخابات گذشته برگزار می‌شود. او اما تأکید کرد که صرفا در قسمت چگونگی حوزه‌بندی انتخابات در غزنی رأی‌زنی جریان دارد و هنوز نهایی نشده است.

از سویی هم، رییس کمیسیون انتخابات گفت که این کمیسیون در کنار آمادگی‌ها برای برگزاری انتخابات پارلمانی غزنی، شوراهای ولایتی و شهرداری‌ها، طرح اصلاح قانون انتخابات را نیز نهایی کرده است. به گفته‌ی او، این طرح به زودی با وزارت‌های عدلیه، شورای ملی و سایر جوانب ذیدخل در انتخابات شریک خواهد شد.

کمیسیون انتخابات برای برگزاری انتخابات پارلمانی غزنی، شوراهای ولایتی و شهرداری‌ها در سال آینده درحالی اعلام آمادگی کرده است که پیشتر مؤسسه‌ی انتخابات آزاد و عادلانه‌ی افغانستان (فیفا) از بی‌توجهی دولت به اصلاحات انتخاباتی و بی‌سرنوشتی این انتخابات ابراز نگرانی کرده بود.

انتخابات پارلمانی گذشته در ۳۳ ولایت کشور با چهار سال تأخیر در ماه میزان سال ۱۳۹۷ برگزار شد. اما انتخابات پارلمانی غزنی به‌دلیل اختلاف‌ها روی شیوه‌ی برگزاری انتخابات تاکنون برگزار نشده است.

پس از آن قرار بود که این انتخابات و انتخابات شوراهای ولسوالی همزمان با انتخابات ریاست‌جمهوری در سال گذشته‌ی خورشیدی برگزار شود که بازهم به تأخیر افتاد.