اصلاحات انتخاباتی

تمرکز دولت بر روند صلح، روند اصلاحات انتخاباتی را به حاشیه برده است

مؤسسه‌ی انتخابات آزاد و عادلانه‌ی افغانستان:

مؤسسه‌ی انتخابات آزاد و عادلانه‌ی افغانستان (فیفا) می‌گوید که تمرکز دولت افغانستان بر روند صلح، روند اصلاحات انتخاباتی و برگزاری انتخابات پارلمانی ولایت غزنی و شوراهای ولایتی را به حاشیه برده است.

فیفا امروز (سه‌شنبه، ۲۵ قوس) با نشر اعلامیه‌ای ضمن استقبال دولت افغانستان از تمرکز بر روند صلح گفته است که دوام وضعیت کنونی، بیم فراموشی انتخابات را به‌حیث یکی از «مبانی و دستاوردهای اصلی نظام جمهوریت در طی ۲۰ سال اخیر»، به‌صورت نگران‌کننده بالا برده است.

در اعلامیه آمده است که این نگرانی همچنان ایجاد شده که تیم مذاکره‌کننده‌ی دولت جمهوری اسلامی افغانستان در میز مذاکرات صلح، از اصل «جمهوریت» به‌عنوان یک ارزش و حق شهروندی و در عین حال، خط اساسی برای تأمین ثبات پایدار در کشور، نتواند دفاع کند.

در همین حال فیفا با اشاره به اصلاحات انتخاباتی گفته است که باید رهنمود روشن و کامل در این مورد برای جوانب ذیدخل در انتخابات ارایه شود. این نهاد افزوده است که مجلس نمایندگان بحث روی طرح تعدیل و ایزاد قانون انتخابات را که طی فرمان تقنینی رییس‌جمهور در ماه حوت سال ۱۳۹۷ صادر شد، در آجندای نشست عمومی ۲۶ قوس این مجلس شامل کرده است.

در اعلامیه‌ی فیفا تأکید شده است که این طرح هنوز توسط وزارت عدلیه نهایی نشده و مجلس نمایندگان باید برنامه‌ی رأی‌گیری روی این فرمان را از آجندای این نشست خود خارج کند. فیفا گفته است که باید به این وزارت فرصت داده شود تا طرح جدید قانون انتخابات را بعد از اخذ طرح آن از سوی کمیسیون انتخابات و سایر نهادهای ذیدخل جهت رأی‌گیری به مجلس نمایندگان بفرستد.

در اعلامیه همچنان گفته شده است که کمیسیون انتخابات نیز در کنار ارایه‌ی طرح تعدیلی به وزارت عدلیه، طرح برگزاری انتخابات مجلس نمایندگان غزنی، شوراهای ولایتی و شوراهای ولسوالی را نهایی و با حکومت افغانستان به‌منظور برنامه‌ریزی در بخش حمایت‌های مالی و امنیتی آن هماهنگ کند.

فیفا گفته است که عدم برنامه‌ریزی بودجوی در طرح بودجه‌ی سال مالی ۱۴۰۰ برای برگزاری این انتخابات نگران‌کننده است. این نهاد از دولت افغانستان خواسته که هزینه‌ی انتخابات پارلمانی غزنی و شوراهای ولایتی و ولسوالی را در بودجه‌ی سال آینده‌ی مالی مدنظر گیرد.

همچنان فیفا از جامعه‌ی جهانی خواسته است که به‌حیث حامیان دولت و نظام مردم‌سالار در افغانستان از حمایت‌های مورد نیازش جهت بهبود روند انتخابات کشور، دریغ نورزد.