خبرنگاران

افغانستان در فهرست پنج کشور مرگ‌بار برای خبرنگاران قرار گرفت

یافته‌های دومین بخش گزارش سالانه‌ی سازمان گزارشگران بدون مرز نشان می‌دهد که در جریان سال جاری میلادی، ۵۰ خبرنگار در سراسر جهان کشته شده‌اند که پنج کشور از جمله افغانستان از مرگ‌بارترین کشورها برای خبرنگاران بوده است.

دومین بخش گزارش سازمان گزارشگران بدون مرز امروز (سه‌شنبه، ۹ جدی) منتشر شده است. در این بخشی از گزارش در مورد خشونت و بدرفتاری علیه خبرنگاران پرداخته شده است.

در این گزارش آمده است که از مجموع ۵۰ خبرنگاری که در سال جاری کشته شده‌اند، دو سوم آن مربوط کشورهای «در حال صلح» هستند. سال گذشته ۵۳ خبرنگار در جهان کشته شده بودند.

بخش اول گزارش سازمان گزارشگران بدون مرز در ماه قوس سال جاری منتشر شده بود که در آن از زندانی بودن نزدیک به ۳۹۰ خبرنگار در سراسر جهان سخن گفته شده بود.

در بخش دوم گزارش آمده است، در سال جاری هشت خبرنگار در مکزیک، شش خبرنگار در عراق، پنج خبرنگار در افغانستان، چهار خبرنگار در هند و چهار خبرنگار دیگر در پاکستان کشته شده‌اند.

براساس این گزارش، از مجموع ۵۰ خبرنگار (۴۸ مرد و دو زن)، ۴۲ نفر یعنی ۸۴ درصدشان عمدا هدف قرار گرفته‌اند و هشت نفر دیگر (۱۶ درصد) شان در جریان گزارش‌دهی کشته شده‌اند.

افغانستان درحالی در میان پنج کشور مرگ‌بار برای خبرنگاران قرار گرفته است که چندی پیش کمیته حفاظت از خبرنگاران نیز افغانستان را دومین کشور مرگ‌بار برای خبرنگاران در جریان سال ۲۰۲۰ میلادی معرفی کرده بود.