وزارت داخله: عدد 39 عواید دولت را پایین آورده است

اطلاعات روز: مقام‌های وزارت امور داخله‌ی کشور اعلام کردند، خودداری مردم از پذیرفتن پلیت‌های شماره 39 عواید دولت را پایین آورده است. به گفته‌ی آنان، خودداری از پذیرفتن پلیت‌های شماره ۳۹ برای موتر‌های شخصی سبب توقف روند توزیع پلیت‌ها شده و این کار به دولت زیان وارد کرده است.

صدیق صدیقی، سخن‌گوی وزارت داخله دیروز در یک نشست خبری مشترک با مدیر عمومی ترافیک کابل گفت، حذف شماره‌ی 39 ناممکن است و غیرمنطقی خواهد بود که دو عدد مهم از همه‌ی قانون اساسی کشور حذف شود. او افزود، شهروندان باید شماره‌های ۳۹ را برای موترهای‌شان بپذیرند تا روند توزیع پلیت‌های موترها دوباره آغاز شود.

در سیزده سال گذشته شمار اندکی از پلیت‌های شماره‌ی ۳۹ از سوی موترداران پذیرفته شده است. اسدالله، مدیر عمومی ترافیک شهر کابل در نشست خبری دیروز گفت، از ماه حوت سال گذشته تا کنون توزیع 15 هزار شمار‌ه‌ی پلیت به دلیل عدم پذیرش پلیت دارای عدد 39 از سوی متقضایان در این اداره معطل مانده و این مسئله به ما یک میلیارد افغانی زیان رسانده است.

او با اشاره به این‌که کسی این پلیت‌ها را نمی‌گیرد، افزود، تا زمانی که این پلیت توزیع نشود، پلیت‌های دیگر توزیع نخواهند شد. به گفته‌ی او، در صورت توزیع این پلیت‌ها، مشکل‌ اداره‌‌ی ترافیک کابل حل می‌شود. وزارت داخله با نشر خبرنامه‌ای از رسانه‌ها و فرهنگیان خواسته که با وزارت داخله و اداره‌ی ترافیک علیه ذهنیتی که عدد 39 را زشت می‌پندارد، مبارزه کنند.

حساسیت در عدد 39 در کشور از ولایت‌ هرات آغاز شد و سپس در شماری از ولایت‌های دیگر، از جمله کابل و مزار شریف سرایت کرد. بسیاری از مردم عدد 39 را نحس می‌دانند. این مشکل تنها مربوط به توزیع پلیت‌های موتر نیست، بل‌که مردم آن را در شماره‌های تلیفون و پلاک خانه نیز نمی‌پذیرند.

این مسئله در جرگه‌ی مشورتی نیز جنجال‌برانگیز شده بود. حامد کرزی، رییس جمهور کشور جرگه‌ی مشورتی را برای مشوره‌دهی در مورد امضای پیمان امنیتی با امریکا فرا‌خواند. این جرگه برای تصمیم‌گیری چهل کمیته‌ی کاری تشکیل داد، اما شرکت کنندگان از ایجاد کمیته‌ی شماره ۳۹ خودداری کردند و چهل کمیته را با ۴۱ شماره تشکیل دادند.

در جریان سال‌های گذشته کمپاین و راه‌پیمایی‌های گسترده علیه ذهنیت بد به عدد 39 در کشور راه‌اندازی شدند، اما هنوز این مشکل برطرف نشده است. انتظار می‌رود که دانشجویان دانشگاه‌ها، جوانان، علمای دین و معلمان بر ضد این ذهنیت نادرست مبارزه کنند تا این مشکل در کشور برطرف شود.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *