Support Etilaatroz to Help Afghanistan’s Free Press Remain Alive
اعتراض به کشته‌شدن معدن‌چیان در کویته

افغانستان خواهان محاکمه‌ی عاملان کشتار کارگران معدن زغال سنگ در پاکستان شد

پس از گذشت یک هفته از کشته‌شدن ۱۰ کارگر معدن زغال سنگ در ایالت پلوچستان پاکستان، دفتر شورای امنیت ملی کشور این رویداد را محکوم کرده و خواهان به دادگاه‌کشاندن عاملان آن شده است.

دفتر شورای امنیت ملی امروز (شنبه، ۲۰ جدی) با نشر اعلامیه‌ای گفته است: «حکومت افغانستان خواهان بررسی همه‌جانبه و به‌دادگاه‌کشیدن عاملان این حادثه بوده و حاضر است تا در این خصوص با حکومت پاکستان همکاری لازم را انجام دهد.»

از سویی هم، در اعلامیه آمده است که دفتر شورای امنیت ملی با «خانواده‌های شهدا در تماس بوده و بر اساس درخواست آنان برای انتقال اجساد شهدا به ولایت دایکندی امکانات هوایی را تنظیم می‌کند».

این نهاد همچنان تأکید کرده است که دولت افغانستان دوسیه‌‌های هفت شهروند کشته‌شده‌ی کشور در این حادثه را از مجرای دیپلماتیک تعقیب می‌کند.

۱۰ کارگر معدن زغال سنگ هزاره بامداد روز یک‌شنبه‌ی هفته‌ی گذشته (۱۴ جدی) توسط مردان مسلح در یک معدن زغال سنگ در منطقه‌ی «مچ» در ۵۰ کیلومتری شهر کویته، مرکز پلوچستان کشته شدند. رسانه‌های پاکستانی گزارش کردند که مهاجمان آنان را ابتدا ربوده و بعد به قتل رسانده‌اند.

در ویدیوهایی که از محل کشف پیکرها در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، نشان می‌دهد که دستان قربانیان به‌هم بسته شده و بدن‌های متلاشی‌شده‌ی شان در کف اتاق قرار گرفته است.

به دنبال وقوع این رویداد، شماری از ساکنان بلوچستان پیکرهای کشته‌شدگان را به شهر کویته انتقال دادند و در اعتراض به کشته‌شدن آنان شاه‌راه کراچی – چمن را به روی رفت‌وآمد بستند. معترضان خواهان شناسایی و محاکمه‌ی عاملان این رویداد اند.

مسئولیت این کشتار را شاخه‌ی پاکستانی گروه داعش به عهده گرفته است.

یک روز پس از این رویداد، وزارت امور خارجه اعلام کرد که  هفت نفر از کشته‌شدگان از شهروندان افغانستان اند.

این وزارت گفته بود که مسئولان جنرال‌قونسلگری افغانستان در کویته، به‌مجرد آگاه‌شدن از این موضوع، به محل رویداد رفته و با برقراری تماس با خانواده‌های قربانیان و مسئولان دولتی پاکستان، برای شناسایی و دریافت اجساد قربانیان وارد اقدام شده‌اند.

این وزارت همچنان گفته بود که با دولت پاکستان در زمینه‌ی تکمیل تحقیق در مورد این «جنایت هولناک» همکاری کرده و این رویداد را الی شناسایی دقیق عملان تحقق عدالت پیگیری می‌کند.