ابهام در کشته‌شدن عضو شورای ولایتی غور: «قطعه امنیت ملی محکمه صحرایی کرده است»

ابهام در کشته‌شدن عضو شورای ولایتی غور: «قطعه امنیت ملی محکمه صحرایی کرده است»

روز پنج‌شنبه، ۲۵ ماه جدی عزت‌الله بیک، عضو شورای ولایتی غور در یک درگیری با نیروهای امنیت ملی در غرب شهر فیروزکوه، مرکز این ولایت کشته و سه محافظ‌‌‌‌اش نیز زخمی شده‌اند. در این زدوخورد یک نیروی قطعه ویژه‌ی امنیت ملی نیز کشته شده است.

با رسانه‌‌ای‌شدن این رویداد، امنیت ملی افغانستان در خبرنامه‌ای اعلام کرد که عزت‌الله بیک در درگیری با نیروهای قطعه ویژه‌ی امنیت ملی پس از آن کشته شد که به‌جای «تسلیم‌شدن»، اقدام به تیراندازی بر این نیروها کرده بود. در این خبرنامه آمده بود که عزت‌الله بیک در قضایای مختلف تروریستی از جمله ترورهای زنجیره‌ای و هدف‌مند، تجهیز و تمویل طالبان، انتقال سلاح‌های پیشرفته‌ی نوع «بزبزک» به این گروه و آموزش ماین‌های مقناطیسی دخیل بوده است.

نوراحمد کوه‌نورد، والی غور با تماس‌های پی‌هم، اما در مورد چگونگی کشته‌شدن عزت‌الله بیک، حاضر به پاسخ‌گویی نشد.

کشته‌شدن عزت‌الله بیک، از سوی قطعه خاص امنیت ملی، با موجی از انتقاد اعضای شورای ولایتی غور مواجه شده است. فضل‌الحق احسان، رییس شورای ولایتی غور در صحبت با روزنامه اطلاعات روز می‌گوید که نیروهای امنیت ملی به‌جای بازداشت آقای بیک در حومه شهر فیروزکوه، مرکز ولایت غور، باید وی را از ساختمان شورای ولایتی بازداشت می‌کردند: «اگر عزت‌الله بیک به کدام جرم متهم بود، باید قطعه خاص امنیت ملی به شورای ولایتی مراجعه می‌کرد و همیشه هم آقای بیک به شورا حضور داشته است.» او هشدار می‌دهد که عملیات‌های این چنینی باعث افزایش فاصله میان مردم و حکومت خواهد شد.

در خبرنامه‌ی امنیت ملی ادعا شده است که عزت‌الله بیک به همکاری با گروه طالبان و تمویل و تجهیز این گروه برای از بین‌بردن مخالفان داخلی خود اقدام می‌کرده است: «این عضو شورای ولایتی به‌دلیل اختلافات ذات‌البینی، دستور ترور وکیل عبدالرحمان عطشان، معاون شورای ولایتی غور، وکیل رضازاده، عضو شورای ولایتی غور و بسم‌الله ایماق، خبرنگار صدای غور را داده بود. این ترورهای توسط حلقه‌ی اطرافیان نام‌برده و گروه تروریستی طالبان انجام شد.»

در ۲۵ ماه قوس سال ‌جاری در نتیجه انفجار ماین مقناطیسی بر یک موتر، عبدالرحمان عطشان، عضو شورای ولایتی غور کشته و عبدالرحیم رضازاده، عضو دیگر این شورا با راننده‌اش زخمی شدند. هم اکنون آقا رضازاده به‌دلیل سوختگی بیش از حد تحت درمان قرار دارد. این ماین بر موتر حامل عبدالرحیم رضازاده، کارگذاری شده بود.

در ۱۲ ماه جدی سال جاری، بسم‌الله عادل ایماق، مدیر مسئول رادیو «صدای غور» توسط افراد مسلح ناشناس در منطقه‌ی «بره‌خانه» در غرب شهر فیروزکوه کشته شد.

بستگان عزت‌الله بیک به روزنامه اطلاعات روز می‌گویند که حدودا ده سال پیش میان بیک و عبدالرحیم رضازاده، خصومت ایجاد شده بود، اما آنان حدودا سه سال پیش به خصومت‌شان پایان داده بودند. امیرشاه، از بستگان نزدیک عزت‌الله بیک می‌گوید که به هیچ عنوان در انفجار ماین بر موتر عبدالرحیم رضازده، و ترور بسم‌الله عادل، اقای بیک دست نداشته است. او می‌افزاید که آقای عادل از قوم عزت‌الله بیک بوده است.

به جرم همدستی برادرش با طالبان کشته شد؟

گل‌زمان نائب، عضو مجلس نمایندگان مدعی است که حدود چهار ماه قبل، احسان، برادر عزت‌الله بیک به گروه طالبان بیعت کرده بود. به گفته‌ی او، در آن زمان ویدیوی به نشر رسیده بود که نشان می‌داد احسان بیک در کنار ملا احمدشاه، معاون والی نام نهاد طالبان در غور قرار دارد. پس از بازداشت یکی از محافظان عزت‌الله بیک، از سوی ریاست امنیت ملی به اتهام کارگذاری ماین بر موتر عبدالرحیم رضازاده، عضو شورای ولایتی غور، انتقادها بر این عضو این شورا افزایش یافت.

گل‌زمان نائب عضو مجلس نمایندگان می‌گوید که این نگهبان در اعترافات خود در ریاست امنیت ملی گفته بود که از احسان‌الله بیک برای کارگذاری ماین بر موتر این عضو شورای ولایتی دستور گرفته‌اند.

بستگان عزت‌الله بیک تأکید دارند که نباید وی قربانی همکاری برادرش با طالبان می‌شد. آن‌ها خواستار روشن ابعاد چگونگی کشته‌شدن عزت‌الله بیک هستند و هشدار می‌دهند که در صورت بی‌توجهی دست به اعتراضات گسترده خواهند زد.

در همین حال، ذبیح‌الله مجاهد، از سخن‌گویان گروه طالبان در صحبت با روزنامه اطلاعات روز ادعای ارتباط عزت‌الله بیک با این گروه را رد کرده و می‌گوید که امنیت ملی می‌خواهد جنگی را که با عضو شورای ولایتی داشت، به بهانه‌های مختلف توجیه کند.

هیأت حقیقت‌یات به ریاست محمدحمید طهماسی برای بررسی ابعاد رویداد کشته‌شدن عزت‌الله بیک، عضو شورای ولایتی غور و یک نیروی امنیت ملی، به شهر فیروزکوه اعزام می‌شود.
هیأت حقیقت‌یات به ریاست محمدحمید طهماسی برای بررسی ابعاد رویداد کشته‌شدن عزت‌الله بیک، عضو شورای ولایتی غور و یک نیروی امنیت ملی، به شهر فیروزکوه اعزام می‌شود.

«دادگاه صحرایی»

امیرشاه، پسر کاکای عزت‌الله بیک مدعی است که قطعه صفر یک، امنیت ملی ولایت بامیان در منطقه «تیغی تیمور» به فاصله هشت کیلومتری غرب شهر فیروزکوه کمین افراز کرده بود و از حضور این قطعه حتا نوراحمد کوه‌نورد، والی غور نیز مطلع نبوده است.

او مدعی است که نیروهای امنیت ملی، نخست از عزت‌الله بیک در مورد جنگ‌افزارهای سه محافظ‌اش پرسیده‌اند و متعاقبا آنان را از موتر پایین کرده‌اند و در جریان درگیری با نیروهای امنیت ملی، آقای بیک کشته شده است: «براساس یک ادعا که عزت‌الله بیک را با طالبان ارتباط داده، قطعه خاص امنیت ملی عزت‌الله بیک را از موتر پایین می‌کند و می‌گویند که چرا تفنگ داری؟ چرا سه نفر امنیتی داری؟ دست وکیل صاحب بسته کردند و با برچه و دنده برقی زده‌اند.»

همچنین عکس منسوب به عزت‌الله بیک در شبکه‌ اجتماعی فیس‌بوک هم‌رسانی می‌شود که نشان می‌دهد دستان آقای بیک پشت سرش با یک دستمال بسته شده و با صورت بر زمین افتاده است. بستگان‌ عزت‌الله بیک با استناد به این عکس، از حکومت می‌پرسند که اگر او به کدام جرم متهم بود، چرا حکم جلب‌اش به شورای ولایتی نرفته است؟ امیر شاه، کشته‌شدن عزت‌الله بیک از سوی قطعه امنیت ملی را به «دادگاه صحرایی» تشبیه می‌کند: «وقتی دست آقای بیک را نیروهای امنیت ملی بسته می‌کنند، پس چرا وی را می‌کشند. قطعه امنیت ملی محکمه صحرایی کرده است»

گل‌زمان نائب، عضو مجلس نمایندگان در واکنش به نشر عکس عزت‌الله بیک در شبکه‌های اجتماعی می‌گوید: «عکسی که در فیسبوک نشر می‌شود، نشان می‌دهد که دست‌های نفر بسته است و بد است که این قسم کاری صورت گرفته باشد، جای تأسف است.»

منابع محلی و دست‌کم دو خبرنگار محلی در غور به اطلاعات ‌روز تأیید می‌کنند که فردی با دستان بسته و افتاده بر زمین عزت‌الله بیک، عضو کشته‌شده‌ی شورای ولایتی غور است.

عکس منسوب به عزت‌الله بیک در شبکه‌ اجتماعی فیس‌بوک هم‌رسانی می‌شود که نشان می‌دهد دستان آقای بیک پشت سرش با یک دستمال بسته شده و وی روی زمین افتاده است.
عکس منسوب به عزت‌الله بیک در شبکه‌ اجتماعی فیس‌بوک هم‌رسانی می‌شود که نشان می‌دهد دستان آقای بیک پشت سرش با یک دستمال بسته شده و وی روی زمین افتاده است.

«شهادت»

کشته‌شدن یک عضو شورای ولایتی غور در نشست عمومی مجلس نیز بحث‌برانگیز شد. میررحمان رحمانی، رییس مجلس نمایندگان با شهیدخواندن کشته‌شدن عزت‌‌الله بیک، عضو شورای ولایتی غور به کمیسیون امنیت داخلی این مجلس هدایت داده تا این موضوع را به‌گونه همه‌جانبه رسیدگی کند. او روز (شنبه، ۲۷ جدی) در نشست عمومی مجلس گفت: «یک عضو شورای ولایتی غور توسط عملیات قطعه خاص امنیت ملی به شهادت رسیده. به کمیسیون امنیت داخلی مجلس هدایت داده می‌شود که یک هیأت متشکل از برخی از وکیلان غور عازم این ولایت شوند و نتیجه گزارش خود را به مجلس بیاورند.»

گل‌زمان نائب، عضو مجلس نمایندگان در صحبت با روزنامه اطلاعات روز، از رویداد مرتبط با کشته‌شدن عزت‌الله بیک از سوی نیروهای امنیت ملی انتقاد می‌کند: «من با شیوه گرفتاری، عزت‌الله بیک مخالف هستم. باید درست عمل می‌شد و آقای بیک بازداشت می‌شد، اما وحشت و دهشت پیش شد و بالای یک دیگر فیر کردند و حالا باید این قضیه رسیدگی شود.» این عضو مجلس نمایندگان می‌گوید که این عضو شورای ولایتی در کنار نیروهای خیزش مردمی برای دفاع از غرب شهر فیروزکوه در مقابل طالبان تلاش کرده است.

هیأت حقیقت‌یاب حکومت

برای بررسی ابعاد رویداد کشته‌شدن عزت‌الله بیک، عضو شورای ولایتی غور و یک نیروی امنیت ملی، به شهر فیروزکوه حکومت نیز هیأت حقیقت‌یاب به این ولایت می‌فرستد. رحمت‌الله اندر، سخن‌گوی شورای امنیت ملی کشور به روزنامه اطلاعات روز می‌گوید که تاکنون این هیأت به ولایت غور اعزام نشده است. همچنان دفتر شورای امنیت ملی در اعلامیه‌ای گفته است که این هیأت براساس حکم رییس‌جمهور اشرف غنی تعیین شده و ریاست آن را محمدحمید طهماسی، سرمفتش نظامی این دفتر در امور سرقوماندانی اعلی قوای مسلح بر عهده دارد.

دیدگاه‌های شما
  1. بیک وهرافغانی یک دستمال که نه پتویاشال همراه دارد واینکه دستانش ازپشت بسته بوده دروغ است وشال دورگردن طرف هست که افتاده روی مچ دستهایش ولی بسته نیست واگربسته بوده چطور مدتی تیراندازی کرده ویک سربازراهم کشته چون بیگناه تسلیم میشودنه تیراندازی کندبامحافظانش اودرحال درگیری کشته شده نه بعدازبازداشت .وهرمفسدراشهیدنگوئیدالبته حالا خربمیره داعشی طالب هرسگی بمیره اسم شهیدروش میزارن واین خودتوهین است طرف درحال بمب گزاری کشته شده میگن شهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *