حمایت معترضان از طرح یکسان‌سازی معاشات

معترضان: مجلس تا عملی شدن طرح یکسان‌سازی معاشات کارمندان به دادخواهی ادامه دهد

ده‌ها تن از شهروندان کابل در پیوند به طرح نمایندگان مجلس مبنی بر یکسان‌سازی معاشات کارمندان دولتی در برابر دروازه‌ی پارلمان گردهم آمدند. آنان ضمن حمایت از این طرح، خواهان عملی شدن آن شدند.

در این گردهمایی که به روز گذشته (شنبه، ۲۷ جدی) در مقابل پارلمان راه‌اندازی شد، برخی از کارمندان دولت خواهان یکسان‌سازی معاشات کارمندان دولت شدند. آنان از حکومت می‌خواهند به این خواست پارلمان که خواست تمامی کارکنان دولت است احترام بگذارد.

مسعود (مستعار) یکی از معترضان در این باره می‌گوید: «معلمان و سربازان با وجود این‌که زحمات بسیاری را متحمل می‌شوند اما کم‌ترین معاش را دریافت می‌کنند. هدف از گردهمایی امروز این است که معاش کارمندان پایین‌رتبه افزایش یابد.»

این معترضان می‌گویند تا زمانی که به خواست‌شان رسیدگی نشود، آنها به اعتراضات خود ادامه خواهند داد و پارلمان برای حمایت از این طرح و عملی شدن آن باید تا آخرین لحظه در پای این دادخواهی بیاستد.

پیمان نظامی یکی دیگر از معترضان گفت: «کسانی که در این گردهمایی حضور دارند از پارلمان می‌خواهند تا زمانی که معاشات یکسان‌سازی نشود، بودجه‌ی سال ۱۴۰۰ را تصویب نکند.» آقای نظامی افزود که یکسان نبودن معاش‌ کارمندان زمینه‌ساز فساد در ادارات دولتی شده است.

این معترض که پیش از این در یکی از اداره‌های دولتی وظیفه اجرا می‌کرد، گفت که در حال حاضر فساد در اداره‌ها نهادینه شده است به‌طوری که برخی از کارمندان با شش‌هزار افغانی کار می‌کنند، اما شمار زیادی از جوانان تحصیل‌کرده و متخصص در رتبه‌های پایین و با معاش بسیار کم کار می‌کنند. به گفته‌ی او، «این درحالی است که اشخاصی که سواد و تحصیلات چندانی ندارند در سطوح بلند دولتی قرار گرفته‌اند». او با انتقاد از این وضعیت علاوه می‌کند که حکومت باید به جوانان تحصیل‌کرده جویای کار نیز توجه کند.

پیمان نظامی می‌گوید که یکسان نبودن معاشات زمینه‌ساز فساد در اداره‌های دولتی شده است

میررحمان رحمانی، رییس مجلس نمایندگان کشور در بیست‌وچهارم جدی در نشست عمومی این مجلس گفته بود که یکسان‌سازی معاشات کارکنان دولت «خط سرخ» این مجلس است.

آقای رحمانی تأکید کرده بود تا زمانی که حکومت به درخواست آموزگاران، خانواده‌های شهدا، سربازان،‌ متقاعدین و اجیران مبنی بر یکسان‌سازی معاشات‌شان تمکین نکند، این مجلس طرح بودجه‌ی سال ۱۴۰۰ مالی را تصویب نخواهد کرد. او همچنان گفته بود، یکسان‌سازی معاشات از کُدهای ۲۱ الی ۲۵ بودجه‌ی مالی تنظیم خواهد شد. مجلس نمایندگان قبلا طرحی را برای یکسان‌سازی معاش و حقوق مأمورین، آموزگاران، خانواده‌های شهدا، سربازان،‌ متقاعدین و اجیران تأیید کرده بود.

در میان معترضان یکی از سربازان ارتش که به‌دلیل نقص عضوی از بدنش، از کارش منفک شده است نیز حضور داشت. این سرباز که در قول اردوی ۲۰۵ اتل در قندهار در انفجار ماین انگشتان دست راستش قطع شده، می‌گوید که ۱۲ هزار افغانی در ماه معاش دریافت می‌کرد، اما حالا از کار برکنار شده است. او می‌گوید که هیچ کاری نمی‌تواند و کسی هم او را استخدام نمی‌کند.

او که برای دادخواهی از هم‌رزمان‌اش به جمع معترضان پیوسته است، با انتقاد از بی‌توجهی حکومت به وضعیت زندگی سربازان می‌گوید که سربازان آب و غذا ندارند و با معاش ۱۲ هزار افغانی در سنگرها می‌جنگند: «حکومت باید به سربازانی که در کوه‌ها هستند و بدون نان و بدون آب می‌رزمند توجه کند. سربازان به‌خاطر گرسنگی و بی‌توجهی از سوی حکومت شهید می‌شوند.»

این سرباز اردو از حکومت می‌خواهد با یکسان‌سازی معاش سربازان به وضعیت آنها بیشتر توجه کند

شماری از کارمندان دولت به‌ویژه کسانی که در بست‌های پایین دولتی با حقوق ناچیز کار می‌کنند از تبعیض سیستماتیک در ادارات دولتی شکایت دارند. برخی از آنها با اینکه سال‌ها در یک اداره‌ی مشخص و در یک بست بدون ارتقا ایفای وظیفه کرده‌اند از این وضعیت ناراضی‌اند.

نفیسه یکی از کارمندان ریاست صحت عامه کابل است. او که پس از گذشت ۳۰ سال خدمت، حقوق ماهیانه‌اش شش هزار افغانی است با اعتراض به نوسانات معاش میان کارمندان می‌گوید که ماموران دولت معاش پایینی دارند و هیچ امتیازی به آنها تعلق نمی‌گیرد. «همه ساله ارزیابی صورت می‌گیرد اما هیچ تغییری در معاش‌شان دیده نمی‌شود. در ارزیابی امسال فقط ۱۵۰ افغانی به معاش ما اضافه شده است. کرایه موتر نداریم از راه خیلی دور خود را به شفاخانه می‌رسانیم. آیا دولت گفته است که به بعضی کرایه موتر بدهند و به دیگری ندهند؟»

او با استقبال از طرح یکسان‌سازی معاشات که از سوی پارلمان مطرح شده بود، از نمایندگان مردم می‌خواهد تا حق‌شان را گرفته و از آنها حمایت کنند.

نسرین فروتن در بخش عاجل یکی از شفاخانه‌های دولتی کار می‌کند. او نیز با اعتراض به تفاوت معاش میان کارمندان می‌گوید، متخصصی که سال‌ها کار کرده و سال‌ها تحصیل کرده است، ده هزار معاش می‌گیرد که این خود نشانی از بی‌عدالتی است.

او که پنج فرزندش را نیز سرپرستی می‌کند، ماهانه هفت‌هزار و ۲۰۰ افغانی معاش دریافت می‌کند. او می‌گوید که کارمندان دولت از حقوق و مزایای بسیار کمی برخوردارند و با مشکلات زیادی زندگی‌شان را اداره می‌کنند. «عدالت برقرار شود، معاشات یکسان شود. آرزوی تمام مردم همین است. برخی ۱۰۰ هزار افغانی معاش می‌گیرند و خرچ دسترخوان دارند و یک‌هزار دالر به‌خاطر کرایه خانه می‌گیرند، درحالی که کارمندان دیگر هفت‌هزار معاش می‌گیرند و کرایه راه نیز برای‌شان پرداخت نمی‌شود. کجای این عدالت است؟»

نسرین فروتن در حمایت از طرح پارلمان مبنی بر یکسان‌سازی معاشات کارمندان دولت می‌گوید که این طرح باید روی کاغذ نماند و عملی شود و پارلمان از حق کارمندان دولت دفاع کند.

مجلس نمایندگان بودجه‌ی سال مالی ۱۴۰۰ را برای دومین بار رد کرد. میررحمان رحمانی در نشست دیروز این مجلس گفت حکومت افزون بر این‌که به ۱۷ مورد تخطی موجود در پیش‌نویس قبلی بودجه توجه نکرده است، دو مورد جدید دیگر هم به آن افزوده است. آقای رحمانی همچنان گفت که به موضوع یکسان‌سازی معاشات نیز در پیش‌نویس بودجه هیچ توجهی صورت نگرفته است.

در نشست عمومی روز چهارشنبه مجلس، آقای رحمانی هشدار داده بود تا زمانی که طرح یکسان‌سازی معاشات کارمندان دولتی عملی نشود، بودجه سال ۱۴۰۰ را تأیید نمی‌کنند.