عبدالهادی ارغندیوال

وزیر مالیه برکنار شد

اداره‌ی امور ریاست‌جمهوری کشور اعلام کرده است که رییس‌جمهور غنی طی حکمی عبدالهادی ارغندیوال، وزیر مالیه را از سمتش عزل کرده است.

اداره‌ی امور ریاست‌جمهوری امروز (شنبه، ۴ دلو) با نشر خبرنامه‌ای گفته است که دلایل برکناری آقای ارغندیوال در این حکم تعلل در جمع‌آوری عواید، عدم همکاری با هیأت مشترک بررسی مقرری‌های غیرقانونی در وزارت مالیه و مانع‌شدن از این بررسی‌ها و ضعف مدیریتی خوانده شده است.

همچنان به نقل از خبرنامه، عدم تعهد به ارزش‌های حکومت‌داری خوب و رعایت‌نکردن ماده‌ی ۷۷ قانون اساسی در وظایف محوله و سرپیچی از احکام و هدایات مقام ریاست‌جمهوری از دیگر دلایل برکناری او ذکر شده است.

همچنان اداره‌ی امور ریاست‌جمهوری گفته است که محمدخالد پاینده به حیث سرپرست وزارت مالیه تعیین شده است.

این دلایل درحالی برای برکناری عبدالهادی ارغندیوال از وزارت مالیه مطرح شده است که او در یک‌نامه عنوانی اداره‌ی امور ریاست‌جمهوری که در تاریخ اول قوس همگانی شد، با برکناری ۵۹ کارمند و رییس منابع بشری وزارت مالیه توسط ریاست‌جمهوری مخالفت کرده بود.

آقای ارغندیوال در این نامه گفته است که این افراد تا نهایی‌شدن روند استخدام رقابتی بست‌های شان، مطابق قانون به وظایف خود ادامه می‌دهند.

او افزوده بود که بربنیاد قانون «کارکنان خدمات ملکی افغانستان»، استخدام کارمندان بست‌های اول و دوم براساس پیشنهاد وزارت و منظوری رییس‌جمهور صورت می‌گیرد و استخدام کارمندان بست‌های سوم الی هشتم نیز از صلاحیت‌های شخص وزیر می‌باشد.

قبل از آن در نامه‌ای که از نشانی اداره‌ی امور ریاست‌جمهوری منتشر شده بود، آمده که استخدام رییس منابع بشری وزارت مالیه و ۵۹ کارمند دیگر این وزارت به شکل غیررقابتی صورت گرفته است. اداره‌ی امور ریاست‌جمهوری افزوده بود که این افراد مطابق هدایت ریاست‌جمهوری از وظایف‌شان برکنار و منفک اند.

در ماده‌ی ۷۷ قانون اساسی نیز آمده است که وزیران از وظایف مشخصه‌ی خود نزد رییس‌جمهور و مجلس نمایندگان مسئولیت دارند. در این ماده‌ی قانون تأکید شده است: «وزرا وظایف خود را به‌حیث آمرین واحدهای اداری در داخل حدودی که این قانون اساسی و سایر قوانین تعیین می‌کند، اجرا می‌کنند.»

از سویی هم، به‌دنبال مخالفت آقای ارغندیوال با برکناری ۵۹ کارمند و رییس منابع بشری وزارت مالیه، دادستانی کل در تاریخ ۲۷ جدی اعلام کرد که محمدغلام ملاخیل، رییس منابع بشری وزارت مالیه به اتهام تمرد از حکم مقام ریاست‌جمهوری و سوءاستفاده از صلاحیت وظیفوی بازداشت شده است.

همچنان پس از تقرر ارغندیوال در وزارت مالیه، موضوع انتقال صلاحیت این وزارت به ارگ ریاست‌جمهوری نیز خبرساز شد. انستیتوت صلح امریکا در آن هنگام در گزارشی اعلام کرد که این وزارت به سه بخش تقسیم شده است.

به‌دنبال آن، عبدالهادی ارغندیوال در ماه حمل اعلام کرد که رییس‌جمهور غنی فرمانش را درباره‌ی تقسیم وزارت مالیه و انتقال صلاحیت‌های این وزارت به ارگ ریاست‌جمهوری لغو کرده است.

استعفای سخن‌گوی وزارت مالیه

همزمان با اعلام اداره‌ی امور ریاست‌جمهوری در مورد برکناری عبدالهادی ارغندیوال، شمروزخان مسجدی نیز از ریاست اطلاعات، آگاهی عامه و سخن‌گویی وزارت مالیه استعفا کرده است.

آقای مسجدی در صحبت با روزنامه اطلاعات روز گفت که به دلایل مشکلات شخصی از این سمت استعفا کرده است.